Page 112 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 112

Lučka Lorber in Peter Glavič


                  prostora, kadrov, opremljenosti študentov in institucij. Ta razvoj bo še naprej
                  krepil sodelovanje, hkrati pa podpiral ustvarjalnost ter prožnost pri izvedbi
                  živega stika oz. lokalizaciji visokošolskih procesov, omogočal dvig kakovo-
                  sti izvajanja študijskega procesa in večjo odpornost izobraževalnega procesa
                  na daljavo. Na ministrstvu za izobraževanje, znanost in šport Republike Slo-
                  venije so junija 2022 oblikovali »Smernice za prenovo visokošolskega stro-
                  kovnega izobraževanja s predlogom izvedbenega načrta« (Ministrstvo za iz-
                  obraževanje, znanost in šport 2022), ki je osnova za pripravo prilagoditvenih
                  univerzitetnih študijskih programov. Cilj »Načrta za okrevanje in krepitev od-
                  pornosti« (Urad Republike Slovenije za okrevanje in odpornost 2021) se osre-
                  dotoča na netradicionalne študente (to pomeni na tiste, ki se takoj po srednji
                  šoli ne vpišejo na naslednjo stopnjo izobraževanja za čas polnega študija), ki
                  so še del aktivnega prebivalstva in morajo zaradi spreminjajočih se zahtev na
                  trgu dela nadgrajevati ter dopolnjevati svoje visokošolsko znanje. Smernice
                  so, kljub imenu, zastavljene širše ter usmerjene v zeleni in digitalni prehod
                  ter vseživljenjsko učenje (oz. vseživljenjsko izobraževanje v visokem šolstvu
                  preko razvijanja sistema mikrodokazil).

                  Izhodišča in načela delovanja starosti prijaznih univerz
                  Vknjigi Gospodarski temelji politike kreativnega staranja je Andrzej Klimczuk
                  (2015) utemeljil teoretični model politike kreativnega staranja na predpo-
                  stavki, da so starejši tako lastniki kot uporabniki različnih potencialov in ka-
                  pitalov. Starejši odrasli razvijajo in uporabljajo vire kapitala, ki jih je mogoče
                  analizirati v oblikah, kot so človeški kapital, socialni kapital, kulturni kapital
                  in ustvarjalni kapital. Čeprav med ljudmi obstajajo razlike glede razpoložlji-
                  vih potencialov, domnevamo, da imajo vsi nekaj ustvarjalnih sposobnosti,
                  kar jim omogoča, da bolje preobrazijo sebe in svoje okolje ter bolje izkori-
                  stijo svoje vire. Tako vsi ljudje v določeni meri vplivajo na lastno kakovost
                  življenja v starosti, zbirajo ustvarjalni kapital in se pripravljajo na starost. Pri-
                  prave na starost lahko razumemo kot dolgoročno naložbo, ki zahteva aktiv-
                  nost, ustvarjalnost in zdrav življenjski slog. Vsako vrsto kapitala, ki ga pose-
                  dujejo starejši ljudje, uporablja določen tip ekonomskega sistema.

                     – Človeški kapital starejših ljudi (samo dejstvo, da so starejši odrasli)
                       ustreza srebrni ekonomiji. Organizacija za gospodarsko sodelovanje
                       in razvoj (OECD) srebrno ekonomijo opredeljuje kot industrijo ali sek-
                       tor, ki se osredotoča na proizvodnjo oz. zagotavljanje izdelkov in storitev
                       za starajočo se populacijo. Tržišče izdelkov ter uslug za starejše je hitro
                       rastoče in vključuje starejše pri oblikovanju ter načrtovanju izdelkov


                  112
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117