Page 111 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 111

Starosti prijazna univerza: primer Univerze v Mariboru


             in spodbud. Zahteva po implementaciji novih konceptov, povezanih z idejo
             vseživljenjskega učenja, se pogosto srečuje z retoriko in s preprosto zame-
             njavo izraza »stalno izobraževanje« z izrazom »vseživljenjsko učenje« brez ka-
             kršne koli spremembe v praksi ter določbah. Po drugi strani pa številni raz-
             lični pilotni projekti, eksperimenti in novi modeli koncept vseživljenjskega
             učenja integrirajo v univerzitetni program ter ga uvrščajo v strukturo terciar-
             nega izobraževanja. Primeri so Združeno kraljestvo in Francija, ki sta precej
             napredni državi pri razvoju postopkov za priznavanje in akreditacijo učenja
             na delovnem mestu; Nemčija, ki ima številne posebne univerzitetne predpise
             za starejše državljane; Grčija, ki je za ta namen ustanovila odprto univerzo;
             ter Švedska in Norveška, ki se zanašata na svoje uveljavljene sisteme kvot za
             starejše študente. Kljub nenehnemu skepticizmu med akademskimi učitelji
             je vprašanje vseživljenjskega učenja postalo del tekoče reformne agende v
             Evropski uniji, kjer si univerze prizadevajo izboljšati svojo interakcijo in sode-
             lovanje s svojim okoljem ter s širšim krogom zainteresiranih zunanjih strani.
               V času slovenskega predsedovanja Svetu EU je Slovenija jasno oprede-
             lila vprašanje vključevanja in odpiranja evropskega visokošolskega prostora
             pri reševanju gospodarske ter socialne krize, zlasti pri odpravljanju posle-
             dic demografskih sprememb in pandemije ter zagotavljanju trajnostnega ra-
             zvoja. Vključenost vseh generacij, tudi prebivalstva, starejšega od 55 let, v
             vse oblike visokošolskega izobraževanja v okviru odprtega, formalnega vse-
             življenjskega učenja je ključno za doseganje ciljev pametnega staranja. Pred-
             stavniki slovenskega visokega šolstva smo poudarjali, da je pri tem treba za-
             gotoviti standarde kakovosti izobraževanja odraslih in izboljšati mehanizme
             kakovosti, kar je še posebej pomembno pri uvajanju digitalnih oblik učenja
             (Evropska komisija 2021; Lorber 2021).
               Resolucija o nacionalnem programu visokega šolstva do leta 2030 (ReN-
             VPŠ30) (2022) je opredelila strateške cilje na področju kakovosti. Vzpostav-
             ljen bo delujoč sistem vseživljenjskega izobraževanja na visokošolski ravni,
             vključno z ustreznim vrednotenjem in priznavanjem, s ciljem opolnomoče-
             nja širših krogov aktivnega prebivalstva z novejšimi spoznanji znanosti, ume-
             tnosti in stroke. Prav tako so opredeljeni ukrepi za doseganje strateških ciljev
             na področju kakovosti. Vključeni bodo v razvoj sistema akreditacij in prizna-
             vanja mikrodokazil (angl. micro-credentials) ter sistem priznavanja in vredno-
             tenja predhodno pridobljenih znanj pa tudi v načrt promocije pomena in
             nujnosti pridobivanjaraznolikih,vendarkakovostnih sodobnih visokošolskih
             znanjin spretnosti vvsejaktivni dobi posameznika.Digitalizacijanapodročju
             učenja in poučevanja na daljavo se bo razvijala strateško, z upoštevanjem
             tako vseh ključnih smernic v svetu ter EU kot tudi posebnosti slovenskega


                                                                            111
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116