Page 113 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 113
Starosti prijazna univerza: primer Univerze v Mariboru
in storitev. Koncept srebrne ekonomije zajema področja, povezana z
vseživljenjskim in medgeneracijskim učenjem, izobraževanjem, razi-
skovanjem in inovacijami, institucionalnimi spremembami, s karierno
in z delovno aktivnostjo po upokojitvi in dejavnim vključevanjem v
družbo (Klimczuk 2015; Hadner in Lorber 2020).
– Socialni kapital (kot so odnosi, zaupanje in sodelovanje) vključuje soci-
alno in solidarnostno ekonomijo. V ospredje postavlja ljudi in okolje.
Dober primer omenjene ekonomije so socialna podjetja, katerih na-
men je naslavljanje nekega socialnega problema. Spodbuja socialno
vključevanje in socialno kohezijo na trajnosten način. Socialna in soli-
darnostna ekonomija kot socialno-gospodarski model je osnovana na
pravičnosti ter na medčloveških odnosih (Klimczuk 2015; Vesel 2016).
– Kulturni kapital (kulturna vzgoja, potrošnja, življenjski slogi) in ustvar-
jalni kapital (umetnostna izobrazba, oblikovanje talentov in ustvarjalni
odnos) ustrezata ustvarjalni ekonomiji (Klimczuk 2015).
Vendar nobeden od teh sistemov sam ne more zadovoljiti potreb starajo-
čega se prebivalstva. Treba je podpreti in uporabiti teorijo mešane ekonom-
ske blaginje, ki ponuja večsektorski pristop k izzivom starajočega se prebival-
stva. Takšna mešanica kapitalov lahko vodi ne le do močne, temveč tudi do
koristne integracije. Ne podpira samo osredotočanja na raziskave in razvoj v
smislu tehnoloških inovacij, temveč tudi potencialno stroškovno učinkovite
družbene inovacije za starajočo se družbo. Medgeneracijski odnosi bodo ve-
dno pomembnejši v alternativnih gospodarskih modelih, kot so srebrno, dol-
goživo, socialno, krožno, zeleno gospodarstvo ter ekonomija delitve (Klimc-
zuk 2015).
Cilj starosti prijaznega gibanja na univerzah je, da pospešimo vključenost
starejših, ki presega obstoječa prizadevanja. Katere dodatne korake lahko na-
redimo na svoji instituciji, da pridobimo zagon in zagotovitev, da bodo naše
pobude dosegle širše soglasje na univerzi? Bistvenega pomena je, da vzpo-
stavimo povezave med disciplinami in članicami univerze ter spodbujamo
sodelovanje in povezovanje med ljudmi ter organizacijami v širši skupnosti.
Vključevanje študentov in zagotavljanje sredstev (finančnih, kadrovskih, pro-
storskih) je ključnega pomena za večjo starostno vključenost, ne glede na to,
ali gre za poučevanje, raziskovanje ali sodelovanje s skupnostmi. V ta namen
lahko k ustvarjalnemu zagonu veliko prispevajo tudi učne skupine, skupno-
stni dogodki, medgeneracijsko sodelovanje in izmenjava (Kehm 2001).
Poslanstvo in načela delovanja za potrebe starajočega se prebivalstva so
razvile starosti prijazne univerze, ki so povezane v omrežje Age-Friendly Uni-
113