Page 113 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 113

Starosti prijazna univerza: primer Univerze v Mariboru


                  in storitev. Koncept srebrne ekonomije zajema področja, povezana z
                  vseživljenjskim in medgeneracijskim učenjem, izobraževanjem, razi-
                  skovanjem in inovacijami, institucionalnimi spremembami, s karierno
                  in z delovno aktivnostjo po upokojitvi in dejavnim vključevanjem v
                  družbo (Klimczuk 2015; Hadner in Lorber 2020).
                – Socialni kapital (kot so odnosi, zaupanje in sodelovanje) vključuje soci-
                  alno in solidarnostno ekonomijo. V ospredje postavlja ljudi in okolje.
                  Dober primer omenjene ekonomije so socialna podjetja, katerih na-
                  men je naslavljanje nekega socialnega problema. Spodbuja socialno
                  vključevanje in socialno kohezijo na trajnosten način. Socialna in soli-
                  darnostna ekonomija kot socialno-gospodarski model je osnovana na
                  pravičnosti ter na medčloveških odnosih (Klimczuk 2015; Vesel 2016).
                – Kulturni kapital (kulturna vzgoja, potrošnja, življenjski slogi) in ustvar-
                  jalni kapital (umetnostna izobrazba, oblikovanje talentov in ustvarjalni
                  odnos) ustrezata ustvarjalni ekonomiji (Klimczuk 2015).


               Vendar nobeden od teh sistemov sam ne more zadovoljiti potreb starajo-
             čega se prebivalstva. Treba je podpreti in uporabiti teorijo mešane ekonom-
             ske blaginje, ki ponuja večsektorski pristop k izzivom starajočega se prebival-
             stva. Takšna mešanica kapitalov lahko vodi ne le do močne, temveč tudi do
             koristne integracije. Ne podpira samo osredotočanja na raziskave in razvoj v
             smislu tehnoloških inovacij, temveč tudi potencialno stroškovno učinkovite
             družbene inovacije za starajočo se družbo. Medgeneracijski odnosi bodo ve-
             dno pomembnejši v alternativnih gospodarskih modelih, kot so srebrno, dol-
             goživo, socialno, krožno, zeleno gospodarstvo ter ekonomija delitve (Klimc-
             zuk 2015).
               Cilj starosti prijaznega gibanja na univerzah je, da pospešimo vključenost
             starejših, ki presega obstoječa prizadevanja. Katere dodatne korake lahko na-
             redimo na svoji instituciji, da pridobimo zagon in zagotovitev, da bodo naše
             pobude dosegle širše soglasje na univerzi? Bistvenega pomena je, da vzpo-
             stavimo povezave med disciplinami in članicami univerze ter spodbujamo
             sodelovanje in povezovanje med ljudmi ter organizacijami v širši skupnosti.
             Vključevanje študentov in zagotavljanje sredstev (finančnih, kadrovskih, pro-
             storskih) je ključnega pomena za večjo starostno vključenost, ne glede na to,
             ali gre za poučevanje, raziskovanje ali sodelovanje s skupnostmi. V ta namen
             lahko k ustvarjalnemu zagonu veliko prispevajo tudi učne skupine, skupno-
             stni dogodki, medgeneracijsko sodelovanje in izmenjava (Kehm 2001).
               Poslanstvo in načela delovanja za potrebe starajočega se prebivalstva so
             razvile starosti prijazne univerze, ki so povezane v omrežje Age-Friendly Uni-


                                                                            113
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118