Page 127 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 127
Pomen izobraževanja na področju umetnosti za starejše odrasle ter izzivi med pandemijo
Izzivi izobraževanja starejših odraslih v času pandemije covida-19
V sodobnem izobraževalnem sistemu se pri načrtovanju in izvajanju izobra-
ževalnega procesa za starejše odrasle stremi k oblikovanju takega, ki jih bo
usmeril v učinkovito reševanje življenjskih izzivov, hkrati pa spodbujal ustvar-
jalno mišljenje ter spoznavanje vsebin tudi na umetniškem področju. Tako
razumevanje izobraževanja je spremenila nova situacija s pojavom pande-
mije covida-19 spomladi 2020; izobraževanje smo med tem obdobjem začeli
dojemati in spoznavati v čisto novi luči. Pandemija je načrtovalce programov
usmerila k razmišljanju o drugačnih izvedbah ponujenih programov. Takoj
ob pojavu pandemije je precejšen delež formalnega in neformalnega izobra-
ževanja starejših odraslih zastal, kot tudi veliko ustvarjalnih dejavnosti, ven-
dar se je takoj začelo iskati rešitve in možnosti za drugačen načina izvajanja
(Možina 2021, 7; Možina, Radovan in Klemenčič 2020, 98). Nekateri ponudniki
niso odpovedali že načrtovanih izobraževanj, ampak jih le zamaknili na ka-
snejši čas zaradi zahtev izpolnjevanja pogojev, ki so jih sprejeli ob odobre-
nem financiranju s strani Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport ter
Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (Pangerc Pa-
hernik 2020). Vprašanja, ki so si jih strokovnjaki zastavljali, so bila povezana
predvsem s tem, katere izobraževalne programe bi lahko izvajali na daljavo,
katere izobraževalne cilje je možno na ta način dosegati, ali imajo vključeni v
izobraževanje ustrezne kompetence za tak način dela in ustrezne prostorske
ter tehnične pogoje za izobraževanje na daljavo. Postopoma so vzpostavili
načine izobraževanja, ki so bili primerni za večino starejših odraslih.
Veliko ponudnikov izobraževanj za starejše odrasle je nadaljevalo z izvaja-
njem (večinoma na daljavo) le določenih izobraževalnih programov, žal ne za
vse udeležence, vendar so vsaj nekateri imeli možnost nadaljevati oz. zaklju-
čiti začeto izobraževanje (Možina 2021, 8). Glede izobraževanja starejših od-
raslih med pandemijo je bilo opravljenih že nekaj raziskav, v katerih pa niso
vedno obravnavali umetniškega področja. V večini raziskav (Možina 2021, 30–
31; Pangerc Pahernik 2020; Mikulec 2020; Možina, Radovan in Klemenčič 2020,
98–101; Kalenda in Kočvarová 2022, 201–205), so strokovnjaki želeli ugotoviti,
na kakšen način so se izvajala izobraževanja v času pandemije, kakšna sta
bila vključenost starejših odraslih in njihovo doživljanje izobraževanja med
pandemijo, kakšna je bila uspešnost takega načina izobraževanja ter kako
se spopadati z izobraževanjem ob nepričakovanih posebnih situacijah v bo-
dočnosti. Ugotovili so predvsem, da so udeleženci pogrešali osebni stik in
komunikacijo med seboj in mentorji. Zelo težko so sledili izobraževanju na
daljavo zaradi organizacijskih in tehničnih težav. Veliko starejših odraslih pa
127