Page 124 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 124
Eda Birsa in Barbara Kopačin
vendar ni izvedeno v izobraževalnih institucijah kot pouk. Potreba po izobra-
ževanju je v obdobju procesa staranja še izrazitejša, saj je za starejše odrasle
pomembno, da ostanejo aktivni, tako na psihofizičnem kot na kognitivnem
in afektivnem področju (Holt-Lunstad 2022, 196). Z izobraževanjem pridobi-
vajo nove kompetence na izbranih področjih, kar vpliva na samopodobo in
samozavest ter s tem na aktivno ter zdravo staranje (Lipovec Čebron in Ličen
2021, 4). Na psihofizično počutje in na socialno vključenost starejših odraslih
pozitivno vpliva tudi delovanje na umetniškem področju, ki omogoča do-
mišljijo in različno ustvarjalno izražanje (Gačnik in Kovač 2021, 140; Lunežnik,
Hofman in Ličen 2018, 127; Ramovš 2017, 42). Izobraževanje na umetniškem
področju se je s pandemijo covida-19 začasno prekinilo, kar je vplivalo na ka-
kovost življenja vseh ljudi, tudi starejših odraslih (Bednaš idr. 2021, 9, 46, 50).
V tem poglavju so predstavljene ugotovitve kvalitativne raziskave o po-
menu izobraževanja na umetniškem področju za starejše odrasle in o izzivih,
s katerimi so se srečevali v času med pandemijo.
Izobraževanje starejših odraslih na umetniškem področju
Izobraževanje starejših na umetniškem področju lahko poteka na različne
načine, ki jih povzemamo po Raceu (1998, 7–9). Odprto učenje predstavlja
način učenja, pri katerem imajo vključeni v izobraževanje svobodo pri od-
ločanju o tem, kdaj, kako in kje se bodo učili. Naslednja oblika, ki jo avtor
izpostavi, je izobraževanje na daljavo, ki ni vezano na izobraževalno insti-
tucijo. Način svobodnega učenja, ki se prilagaja potrebam in željam posa-
meznika, avtor imenuje fleksibilno oz. prožno učenje. Pri individualiziranem
učenju je predvideno večinoma samostojno izobraževanje, po potrebi z do-
datnimi konzultacijami. Lahko se učimo tudi preko pisnih virov, ki so lahko v
fizični ali elektronski obliki. Samostojno podprto učenje predstavlja učenje,
ko se posameznik izobražuje samostojno s pomočjo različnih pisnih virov ali
s pomočjo mentorja, ki ga dodeli izobraževalna institucija. Neodvisno učenje
temelji na učnih pogodbah oz. sporazumih, kjer se določijo cilji, ki jih mora
doseči vključeni v izobraževanje. Avtor omenja tudi v posameznika usmer-
jeno učenje, ki predstavlja učenje po skrbno načrtovanem učnem procesu
in z načrtno izbrano literaturo oz. učnimi pripomočki, s katerimi si pomaga
pri razumevanju učnih vsebin. Izobraževanje, kjer se uporablja večinoma ra-
čunalniška ali druga multimedijska oprema, avtor pojmuje kot računalniško
podprto učenje. Predstavljeno je tudi interaktivno učenje, ki podpira inte-
rakcijo vključenih v izobraževalni proces z izbranim študijskim materialom.
Nekatere omenjene oblike učenja oz. izobraževanja se lahko uporabi tudi pri
izobraževanju starejših odraslih na področju umetnosti.
124