Page 191 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 191
Pomen socialne klime in fluktuacija v izobraževanju starejših
Fluktuacija v študijskih krožkih na univerzah za tretje življenjsko
obdobje Slovenije
Leta 2015 smo izvedli raziskavo z naslovom Učenje, učna, psiho-socialna in
druge oblike medsebojne pomoči med člani študijskega krožka na Univerzi
za tretje življenjsko obdobje (Čeh 2015). Na raziskovalni vprašalnik je odgovo-
rilo 559 oseb z različnih univerz za tretje življenjsko obdobje v Sloveniji. 86
je bilo žensk, 16 moških. Na anketo, ki je bila izvedena v maju, so odgovar-
jali tudi študentje, ki so že na začetku študijskega leta menjavali skupine.
V enem od vprašanj nas je zanimalo, ali bi vprašani zamenjali študijsko sku-
pino, če bi imeli možnost; 91 vprašanih je odgovorilo, da skupine ne bi za-
menjali. Kljub temu da je anketa potekala maja in so nekateri že zamenjali
skupine, jih je 9 odgovorilo, da bi želeli menjati skupino. Ti kot glavni ra-
zlog (35 odgovorov) navajajo, da jim mentor/-ica ne ustreza. Kdo je lahko
nekomu dejanski mentor (ne le formalni), je odvisno od osebnosti enega in
drugega, saj starejši študentje iščejo odnos bližine, medsebojnega spoštova-
nja in zaupanja. Drugi najpomembnejši razlog (tega navaja 29) je »Nimam
občutka, da smo se veliko naučili«.
Starejši so zahtevni študentje in visoko motivirani, želijo novo znanje. Na
sliki 1 opazimo, da so vsi ostali možni odgovori veliko manj pomembni, v pov-
prečju posamezen razlog ne preseže 10 odgovorov. Razlog za željo, da bi
zamenjali skupino, »Učimo se prepočasi«, ki ga je navedlo pet oseb (ali 12),
lahko združimo z drugim najpomembnejšim; oba dokazujeta slo po znanju,
vendar v dobri socialni klimi skupine in ob globljih medosebnih odnosih.
Ostali razlogi za fluktuacijo zadevajo kakovost skupine: drugi preveč znajo
(tako je odgovorilo pet oseb), v skupini so si preveč različni, med njimi so
slabi odnosi, v skupini se slabo počutijo, premalo je zaupanja med njimi in v
skupini jih moti zlasti enaoseba.Iz odgovorovsklepamo,dasi želijo primarno
socialno skupino. To nam potrjuje, da smo pri oblikovanju koncepta univerze
Mi ne ustreza mentor/-ica
Nimama občutka, da sem se veliko naučil/-a
Drugo
Učimo se prepočasi
Drugi preveč znajo
Med nami so slabi odnosi
V skupini smo si med seboj preveč različni
V skupini se slabo počutim
Premalo je zaupanja med nami
V skupini me moti zlasti ena oseba
Slika 1 Razlogi za željo po zamenjavi študijske skupine (prirejeno po Čeh 2015, 6)
191