Page 110 - Politike človekovih pravic
P. 110

2  Obrazi politik(e) in človekovih pravic


                                       22
                naravnanosti ni strinjalo.  Za idejo socializma velja, da je neposredni
                odgovor na kritike kapitalizma in z njim povezanih idej liberalizma pa
                tudi konzervativizma. Vodilno idejo socializma je zastopal t. i. refor-
                mistični socializem, ki se je razvil v 18. stoletju in je temeljil na vredno-
                tah socialne enakosti, enakih priložnosti, moralnih (in ne materialnih;
                op. avt.) spodbudah, vlogi skupnosti, ki je nad posameznikom, član-
                stvu v družbenih skupinah in kolektivnih telesih, človečnosti, ki se
                kaže skozi bratstvo in solidarnost. Delavski razred je v tem pogledu
                viden kot osrednji motor družbe, ki se bo po mirni, postopni, zako-
                niti, »parlamentarni« poti postopno integriral v kapitalistično družbo
                preko zagovorništva izboljšanih pogojev dela in plač, nastanka sindi-
                katov ter socialističnih političnih strank. Glavni zagovorniki takšne-
                ga socializma so bili t. i. etični socialisti, ki so poudarjali potrebo po
                moralno ozaveščenem gospodarstvu, ki temelji na načelih altruizma,
                solidarnosti, sodelovanja in socialne pravičnosti, hkrati pa nasprotuje
                                          23
                                                                     24
                posesivnemu individualizmu,  ter revizionistični marksisti.  Oboji so
                v 20. stoletju predstavljali tudi idejno podstat za današnjo socialno de-
                mokracijo (Harrington, 1989).
                  Socialna demokracija v svoji ideji, za katero večinoma velja, da ji pri-
                manjkuje klasičnih ideoloških podstati liberalizma ali pa tudi temeljne-
                ga socializma, zagovarja ravnotežje med trgom in državo, med posame-
                                    25
                znikom in skupnostjo.  Je kompromis med priznavanjem kapitalizma
                kot  mehanizma  za  zagotavljanje  blagostanja  ter  hkrati  distribucijo
                tega blagostanja po moralnem in ne tržnem načelu. Vodilna načela

                 22
                  Marksizem je prvenstveno izhajal iz tez Thomasa Hobbesa o naravnem stanju, v katerem so
                  ljudje ljudem volkovi, zato potrebujejo višjo avtoriteto (suverena), ki mu z družbeno pogodbo
                  predajo svoje pravice, ta pa jih bo lahko prisilil, da se bodo držali medsebojnih obljub in do-
                  govorov. Državljani se strinjajo, da se bodo pokoravali suverenu, ki ga bodo izbrali skupaj, a
                  potem vso svojo politično voljo predali izbranemu suverenu, kar je v ideji marksizma pome-
                  nilo delavskemu razredu. Poleg Marxa je začetno marksistično vizijo zagovarjal tudi Fride-
                  rich Engels (1820–1895), kasneje za njima npr. Rosa Luxemburg (1871–1919) in Clara Zetkin
                  (1857–1933). Posebej znana kasneje je v praksi zvrst ortodoksnega komunizma, ki se je izvajal
                  v Sovjetski zvezi, z začetki političnega delovanja Lenina in Stalina, po drugi svetovni vojni pa
                  v državah vzhodne Evrope, Kitajske, na Kubi, vse do danes v Severni Koreji, v zahodnem delu
                  Evrope pa skozi idejne smernice Herberta Marcuseja (1898–1979).
                 23
                  Med glavne predstavnike etičnega socializma uvrščamo mislece, kot so Henri de Saint-Si-
                  mon (1760– 1825), Robert Owen (1771–1858), Charles Fourier (1772–1837), William Morris
                  (1834–1896).
                 24  Vodilni ideolog Eduard Bernstein (1850–1932).
                 25
                  Kot idejnega vodjo socialne demokracije se izpostavlja ameriškega akademika in političnega
                  filozofa Johna Rawlsa (1921–2002) ter njegovo delo Teorija pravičnosti (1971), o katerem smo
                  pisali tudi ob koncu prvega dela knjige.

                            110
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115