Page 17 - Politike človekovih pravic
P. 17

Vsebina, vedenje in uporabnost pravic  1.1

            rodovnim, verskim in tudi državnim) ter morajo svoja ravnanja uskla-
            jevati z nespremenljivimi pravili zaprte družbe z nizko stopnjo mo-
            bilnosti, nimajo potrebe po človekovih pravicah. Medtem ko je stara
            fevdalna družba vnaprej določala položaj človeka v družbenem redu
            glede na rojstvo in stan, je moderna odprta družba priznavala, da pra-
            vice z rojstvom pridobi vsak posameznik. V tem smislu je pojmovanje
            človekovih pravic povezano tudi z dinamiko družbe, na kar opozarjajo
            reformisti in misleci konzervativizma kot glavni kritiki ideje narav-
            nih pravic. Posameznik ni več vezan na določeno mesto, ker ima na
            razpolago številne možnosti spreminjanja svojega položaja v skladu s
            svojimi interesi in sposobnostmi. V aktualni, moderni in zopet »indi-
            vidualizirani« družbi pa pravice ponovno pripadajo posamezniku in ne
            družbi ali skupini kot celoti, ker to lahko omogoča njegovo socialno in
            prostorsko mobilnost (Sorokin, 1959, str. 133). Priznavajo se sicer tudi
            posameznim skupinam, ki se lahko znajdejo v neenakopravnem polo-
            žaju (posebej npr. etničnim in socialnim manjšinam).
              Iz teh na kratko in časovno pregledno predstavljenih zamisli izhaja
            niz načel oz. lastnosti človekovih pravic, ki veljajo vse do danes in so
            prikazane v nadaljevanju.


            1.1  Vsebina, vedenje in uporabnost pravic  1.1
            Človekove pravice so pravice posameznika kot takšnega – preprosto
            zato, ker je človek, ker je tudi član neke skupnosti v družbi in član drža-
            ve oz. državljan (Weston, b. l.). Človekove pravice so tudi kompleksen
            odgovor na družbene prakse, na odnose med ljudmi, med skupinami,
            skupnostmi, odnos države do posameznika in skupin ter obratno.
              Ene same in enoznačne opredelitve človekovih pravic ni. Z vidika
            aktualnega razumevanja človekovih pravic je sicer najsorodnejši izraz
            »pravice« (angl. rights) prvi uporabil Thomas Hobbes, kasneje pa je iz-
            raz »človekove pravice« pri prevajanju francoske Deklaracije o pravicah
            človeka in državljana v angleški jezik uporabil Thomas Paine (Donnelly,
            2003). Večina avtorjev, ki poskušajo priti najbližje enotnemu pojasni-
            lu razumevanja človekovih pravic, se tako v svojih opredelitvah doti-
            ka posameznih vsebinskih kategorij, s pomočjo katerih v prvi vrsti in
            pogosto tudi skozi zgodovinsko sosledje dogodkov ter razvoj ideje po-
            skušajo opisati in mnogo manj dokončno opredeliti meje razumevanja
            fenomena človekovih pravic (Bay, 1980; Donnelly, 1985, 2003; Jambrek
            idr., 1988; Sruk, 1995, 2005; Ishay, 2004, 2008; Lampe, 2010; Sastry,
            2011; Freeman, 2011; Landman, 2013).


                                                            17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22