Page 52 - Politike človekovih pravic
P. 52

1  Konceptualizacija človekovih pravic skozi prizmo političnega

                kasnejšo Listino pravic (1689) pojmovana kot konstitutivni dokument
                oblasti Združenega kraljestva (Zeidan, 2020).
                  Habeas Corpus Act, ki ga je sprejel angleški parlament leta 1679, je
                prvi predpis v zgodovini ustavnosti, ki varuje pravice človeka, ko se
                ta znajde v kazenskem postopku. V njem je prišlo do veljave načelo
                zakonitosti v kazenskem pravu, po katerem nihče ne more odgovarjati
                za kaznivo dejanje, če to ni bilo že prej opredeljeno kot tako v zakonu.
                Prav tako je bilo prepovedano ponovno začeti postopek zoper ljudi za
                isto kaznivo dejanje. Osebe, ki so v priporu, so dobile možnost vlaganja
                pritožb, omogočeno jim je bilo tudi zastopanje po drugih. Vse, zoper
                katere je začel teči postopek, je bilo treba v treh dneh privesti pred
                sodnika, mogoče pa jih je bilo izpustiti proti varščini, ki ni smela biti
                previsoka (Jambrek idr., 1988, str. 395).
                  Listina pravic oz. The Bill of Rights, ki jo je sprejel angleški parlament
                leta 1689, je eden najpomembnejših ustavnopravnih dokumentov, do-
                loča načela omejevanja kraljeve oblasti in zavezuje kralja, da spoštu-
                je pravice podanikov in se podreja zakonom. Hkrati ko Listina pravic
                uveljavlja parlament kot vrhovno zakonodajno telo, postavlja temelje
                ustavne monarhije in omogoča začetek parlamentarne demokraci-
                je. Konkretne določbe v njej kralju prepovedujejo pravico odpravljati
                (suspendirati) zakone ali pobirati denar brez odobritve parlamenta.
                Ustanavljanje vojske v mirnem času je nezakonito oz. je mogoče le s
                privolitvijo parlamenta. Vlogo parlamenta utrjujejo določbe, da mo-
                rajo biti volitve članov parlamenta svobodne in da se mora parlament
                pogosto sestajati zato, da bi izboljšal in utrdil zakone. Za neodvisnost
                parlamenta je posebej pomembna določba, da se svoboda govora in
                parlamentarnega postopka ne sme spodbijati izven samega parlamen-
                ta (Jambrek idr., 1988, str. 402).
                  Navedeni pravni dokumenti, ki so posredno ali neposredno, zaneslji-
                vo pa začetno opredeljevali vsebine človekovih pravicah, so bili osnova-
                ni na ideji naravnega prava in pogodbenem prenosu ter omejitvi oblas-
                ti in so bili kot takšni v velikem nasprotju s posvetnim ter cerkvenim
                pravom tedanjega časa. Bistveno na tem mestu pa je zlasti izpostaviti,
                da so se ideje, povezane z naravnim pravom, ves čas razvijale z ramo
                ob rami z aktualnimi družbenimi in političnimi dogodki ter seveda z
                njimi povezanimi pogledi tedanjih vodilnih mislecev, zaradi česar ima-
                jo (logična) razlaga naravnega prava pa tudi njegove kritike različne
                podobe in poglede ter je treba pri njihovem pojmovanju vedno upo-
                števati tudi čas nastanka določenega pogleda, tako kot tudi kulturne


                            52
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57