Page 74 - Politike človekovih pravic
P. 74

1  Konceptualizacija človekovih pravic skozi prizmo političnega

                pravice, ki bi lahko služile »izkoriščevalskemu« razredu, ter uvedla
                »ljudsko demokracijo» (Denisov in Kiričenko, 1960, str. 39). Ta ustava,
                ki je služila kot model ustavam drugih sovjetskih republik, ki so nasta-
                le na ozemlju bivše carske Rusije, je doživela hudo kritiko iz vrst evrop-
                ske socialne demokracije. Po njenem modelu je bila leta 1924 priprav-
                ljena prva ustava Zveze sovjetskih socialističnih republik, ki je bila
                sicer v svoji skrajni obliki sprejeta pod oznako »stalinska« leta 1936. Iz-
                hodišče stalinske ustave je bilo prepričanje, da je kapitalizem dokonč-
                no likvidiran in da so antagonistični razredi izginili, obstajala pa naj
                bi samo prijateljska razreda delavstva in kmetov. Vsa oblast pripada
                delovnim ljudem, vodenje družbe pa z diktaturo preko komunistične
                stranke kot najvišje oblike političnega organiziranja delovnih ljudi in
                hkrati kot vodilne sile v boju za zgraditev komunizma izvaja delavski
                razred kot najnaprednejši. Vrhovni sovjet kot predstavniško telo je le
                še formalni potrjevalec sklepov komunistične stranke (str. 97). Ustava
                je vsebovala obsežen del (X. poglavje), posvečen temeljnim pravicam
                in dolžnostim državljanov, ki jih deli na politične, socialno-ekonomske
                in kulturne. Med političnimi pravicami (čl. 123–126) zagotavlja pravico
                vesti, svobodo govora, pravico tiska, svobodo zbiranja in združevanja,
                vendar pri tem poudarja, da so te pravice povezane le z emancipacijo
                delavskega razreda. Hkrati ko npr. zagotavlja svobodo vere, izhaja iz
                prepričanja, da so družbeni vzroki religije izginili. Prav tako svobodo
                govora interpretira le v interesu izgradnje komunizma in utrjevanja
                miru. Svobodo tiska in izražanja mnenj skozi tisk razume v smislu, da
                je celoten tisk na razpolago delovnim ljudem. Svoboda zbiranja naj bi
                bila po tej ustavi namenjena izključno izražanju javnega mnenja o vseh
                pomembnih vprašanjih sovjetskih ljudi. Podobno v skladu z interesi
                delovnih ljudi je formulirana tudi svoboda združevanja (Jambrek idr.,
                1988). Tako opisano razumevanje človekovih pravic in svoboščin je v
                praksi  omogočalo  neomejeno  totalitarno  oblast  ene same politične
                stranke oz. njenega voditelja ter preganjanje vsakršne opozicije z naj-
                                   33
                nasilnejšimi sredstvi.
                  Večina ustav, ki so bile sprejete po prvi svetovni vojni, je sicer v
                nasprotju z zadnjim predstavljenim primerom upoštevala razvojne

                 33
                  Sovjetska »stalinska« ustava je po drugi svetovni vojni služila kot model za ustave držav sre-
                  dnje in vzhodne Evrope, ki so v posebnih okoliščinah vzpostavljale socialistično družbeno
                  ureditev. Med temi so tudi ustave Madžarske, Češkoslovaške (1948), Poljske (1952), Romunije,
                  Bolgarije (1946) in Albanije. Pod vplivom rešitev v tej ustavi je nastajala tudi prva ustava Fe-
                  derativne ljudske republike Jugoslavije, ki je bila sprejeta 31. januarja 1946 (Ribarič in Ribičič,
                  1983, str. 167).


                            74
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79