Page 94 - Politike človekovih pravic
P. 94

2  Obrazi politik(e) in človekovih pravic

                Preglednica 2.2  Klasične oblike vladanja oz. ustavnih ureditev po Aristotelu
                Kdo ima koristi od vladanja Kdo vlada
                                      Ena oseba    Nekaj ljudi    Večina
                Vladar                Tiranija     Oligarhija     Demokracija
                Vsi                   Kraljevina   Aristokracija  Politeja
                VIR  Prirejeno po Aristotel (2010).
                  Danes je po svetu možno prepoznati v grobem šest različnih sku-
                pin oz. vrst režimov oblasti, ki jih avtorji klasificirajo glede na vire in
                ključne lastnosti moči ter njihove prevladujoče vrednote oz. vodilne
                vsebine tega, kar smo v prvem delu knjige opredelili kot vsebine člove-
                kovih pravic (Held, 2006; Fukuyama, 2003). Kot osrednji vir politične
                moči se tako pojavlja vidik politične participacije oz. vprašanje, »kdo«
                in »kako« vlada v imenu države. Z vidika vsebin človekovih pravic so že
                prvi misleci skoraj tisoč let nazaj opozarjali, da oblast, tudi če je (bila
                takrat; op. avt.) dana po načelu »naravne danosti«, ne more in ne sme
                biti absolutna, ampak nadzorovana in vedno v službi suverena, ki ga od
                renesančne misli dalje začenjajo predstavljati prebivalci države. Po re-
                volucionarnih gibanjih in s sprejemanjem prvih ustav ena od vodilnih
                pravic v tem pogledu postane tudi volilna pravica kot temeljna ter prva
                oblika aktivne politične participacije ljudi pri izbiranju vsakokratne ob-
                lasti. Opisani sistem ureditve države opisuje idejo demokratične veči-
                ne, kot velja v zahodnem svetu, kjer so se vzpostavljale ter uveljavljale
                ideje človekovih pravic in se jih je posledično zaradi njihovih lastnosti
                ter vloge v sistemu začelo pojmovati kot sestavni del demokracije same
                (o tem več tudi v posebnem podpoglavju v nadaljevanju). Ni pa nujno,
                da je vir politične moči oblasti po celem svetu (navkljub zavezanosti
                k sprejemanju univerzalnih človekovih pravic) soroden opisanemu. V
                ureditvah oligarhije npr. moč vladanja ostaja v rokah izbrane manjšine,
                v avtokracijah enega posameznika, v anarhičnih ureditvah pa naj nihče
                ne bi razpolagal ne z močjo vladanja pa tudi ne z močjo kakršne koli
                oblike legitimiranja oblasti, saj za slednjo ni potrebe. V tem smislu tudi


                  izbranih vladajočih, ki skrbijo za svoje in ne za koristi vladanih ter to predvidoma usmerjali
                  z demagogijo, ki se odraža kot »histerično navdušenje«. Kot najoptimalnejšo ureditev Aristo-
                  tel kot zagovornik sredine kot najboljšega možnega v politiki vidi kombinacijo demokracije
                  in aristokracije, v kateri je vlada v rokah »srednjega razreda« oz. tistih, ki niso ne revni in
                  ne bogati (v Heywood, 2007, str. 29). Za Aristotela je velika napaka neke ustave, če ljudstvo
                  izključi iz politike. V peti knjigi obravnava najrazličnejše vzroke trajnosti in stabilnosti raz-
                  ličnih ustav. Presenečenja ob hitrih spremembah ustav so posledica dejstva, da se politične
                  spremembe pogosto dogajajo neopazno (Kalan, 2011).


                            94
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99