Page 142 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 142
Mirjana Kontestabile Rovis in Majda Cencič
imeli veliko pozitivnega. Bolj kot danes na univerzi, ko se študentje ne
povežejo med seboj in so indiferentni drug do drugega.
Tudi Profesor 4 je poudaril, da so bili odnosi zelo prijetni, brez večjih kon-
fliktov. Ker je poučeval tudi na koprski gimnaziji, je občutil razliko pri pouče-
vanju dijakov učiteljišča in gimnazije. Povedal je, da je bilo z dijaki učiteljišča
prijetneje delati, saj so bili vestnejši in spoštljivejši. Menil je, da so med šo-
lanjem na oblikovanje njihovega vedenja vplivali psihologija, pedagogika in
strokovni predmeti. Povzemamo, da so intervjuvanci izpostavili npr. domač-
nost, sproščenost, prisrčnost, tovarištvo, obzirnost pa tudi povezanost.
In kako so profesorji vzpostavljali avtoriteto?
Avtoriteta profesorjev Učiteljišča Koper
Odnos med profesorji in dijaki je izhajal tudi iz avtoritete, na katero je vpli-
valo več dejavnikov. Za takratne politične okoliščine in državni režim z repre-
sivnimi organi je bila značilna avtoritarnost.Kot smo navedli, so na učiteljišču
veljale stroge zahteve glede vedenja, gibanja in znanja, niso pa posebej raz-
pravljali o avtoriteti.
Profesor 4 je povedal, da svoje avtoritete ni gradil načrtno, predpostavil je,
da je izhajala iz samega dela. Poleg tega je navedel, da je bilo v tistih časih
zanj doseganje avtoritete lažje:
Tisti čas je bila šola zelo zahtevna, stroga, ni bilo popuščanja. Podarje-
nih ocen ni bilo, nobenih izgovorov, da bi se odlagalo preverjanje. [...]
Strogost je tudi vplivala, da smo profesorji imeli svoj ugled, in spošto-
vali so nas.
Profesorica 1 je povedala podobno, namreč da so dijaki imeli zelo spoštljiv
odnos do profesorjev. Avtoriteti se ni veliko posvečala, ker ni bilo treba, saj
so bili dijaki po njenem mnenju zelo disciplinirani. Kot profesorica je pazila,
da ni bila žaljiva, da med dijaki ni delala razlik, da ni bila krivična. Trudila se je
vzdržati slabe volje in nepremišljenega govorjenja.
Iz konferenčnih zapisnikov konec 50. let in v začetku 60. let lahko razbe-
remo,dasejeodnos dijakovdoavtoritete in profesorjev pričel spreminjati.
Kljub strogemu disciplinskemu redu so obstajali in se postopoma celo ši-
rili disciplinski prekrški ter njihovo sankcioniranje. Svet za šolstvo je v šol-
skem letu 1959/1960 učiteljiščem priporočil, da v zadnjem letniku nekaj ur
namenijo mladinskemu prestopništvu. Na koprskem učiteljišču je predaval
142