Page 16 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 16

Romina Plešec Gasparič


                  prednosti (učenci se učinkovito pripravljajo na življenje, vadijo medsebojno
                  komuniciranje, so aktivni in motivirani za delo), vendar opozarja na pomanj-
                  kljivosti, ki jih sodobnejši avtorji pripisujejo tudi učni diskusiji: pomanjkanje
                  discipline, površna obravnava učne vsebine, v ospredju so govorno spre-
                  tnejšiindominantnejšiučenci,šibkejšialisramežljivejšipasoprezrti,časovno
                  je zelo neekonomična. Avtor je odkrit nasprotnik takšnega pouka in pravi, da
                  mora učitelj prevzeti aktivno vlogo vodje v učnem pogovoru, če se »hočemo
                  rešiti tega zla« (Šilih 1936a, 155). Iz njegovega opisa te oblike, v katerem se
                  pravzaprav prepletajo učne oblike in učne metode, lahko sklepamo, da ve-
                  zani sklenjeni razredni pouk pomeni neposredni pouk, torej frontalno učno
                  obliko, medtem ko gre pri prostem sklenjenem razrednem pouku za posredno
                  poučevanje(pravzapravjeto skupinskaučnaoblika,pri čemerso vskupini vsi
                  učenci v kolektivu). S strani učitelja nadzorovan, usmerjan in preverjan pro-
                  sti sklenjeni razredni pouk je po Šilihovem mnenju učinkovitejši od vezanega,
                  kljub temu pa ne bi smel biti prevladujoč oz. izvajan tudi v učnih situacijah,
                  v katerih to ni didaktično upravičeno.
                    Šilih (1936b) predstavi tudi skupinski pouk, ki ga deli na (a) oddeljeni pouk
                  in (b) svobodne delovne skupine v normalnem razrednem pouku. Pri prvem
                  gre za delitev učencev v starostno homogene skupine na t.i. enorazredni-
                  cah in dvorazrednicah, ki so kombinirani⁶ oddelki v vaških šolah. Avtor v tem
                  kontekstu opozarja na pomen indirektnega pouka, pri katerem se učenci
                  učijo samostojno. Svobodne delovne skupine v normalnem razrednem pouku
                  predstavljajo skupinsko učno obliko, Šilih pa ob tem polemizira glede na-
                  črtne/spontane, s strani učitelja/učencev določene homogene/heterogene
                  učne skupine. Zavzema se za po sposobnostih heterogene učne skupine,
                  saj se mu zdi, da homogene skupine negativno vplivajo na razredno klimo.
                  Oceni, da pomeni skupinski pouk vprimerjavi z vezanim in prostim sklenjenim
                  razrednimpoukom napredek,sprašujepase,kdajbo narodnašolauspelapre-
                  iti od »delovnih skupin« k »pristnim delovnim zajednicam«, tj. skupnostim, v
                  čemer že lahko vidimo vizionarske zametke sodelovalnega učenja.
                    Poedinski pouk Šilih deli na poedinski pouk v razredu in poedinski pouk
                  doma. Za poedinski pouk v razredu oz. z današnjim imenom individualno
                  učno obliko pravi, da je podobna frontalni učni obliki v tem, da so v učilnici
                  vsi učenci hkrati, razlika pa je v tem, da je zaposlen vsak učenec, in sicer je
                  delo vseh učencev lahko enako, čemur Šilih pravi homogena samozaposli-


                 ⁶ Gre zazdruževanje poukadvehalivečprogramskihrazredovveniučilnicipod vodenjem enega
                  učitelja. Običajno se pojavlja na (podružničnih) osnovnih šolah z manjšim številom učencev
                                          2
                  (Slovar slovenskega knjižnega jezika , b.l.)

                  16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21