Page 18 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 18
Romina Plešec Gasparič
Pregled učnih oblik: učenci se pri učnem delu udejstvujejo
Kot sklenjena razredna celota: Razdeljeni v skupine: Posamič in samostojno:
sklenjeni razredni pouk skupinski pouk posamični pouk
Vezani skle- Prosti Pouk v Proste Vrazredu Doma
njeni razre- sklenjeni oddelkih: skupine v (samoza- (naloge
dni pouk: razredni šolsko orga- normalnem poslitev): in vaje):
vezani učni pouk: prosti nizatorno razrednem homogena in dolžnostne in
pogovor, razredni potrebne pouku: heterogena prostovoljne,
učiteljevo pogovor skupine delovne reproduk-
poročanje, skupnosti kot tivne in
kazanje in višja oblika produktivne
predvajanje,
del. zveza
Združitev vseh učnih oblik v delitvi dela in izmenični uporabi: delitveni pouk
Predstavitev delovne celote Izvajanje skupinskega in posa- Spojitev del. rezultatov v raz-
v razredu: snovno, tehnično mičnega dela: v razredu, doma redu: muzivično, prepletajoče
Slika 1 Pregled učnih oblik po Gustavu Šilihu (1936b, 199)
oblik poustvarjati pestrost in dinamičnost vsakdanjega življenja, da pouk ne
postane enostranski in monoton za učence. V svoji razlagi učnih oblik pa av-
tor (1939, 19) med učnimi oblikami ponekod našteva tudi učne metode:
Včasih je najumestnejša učna oblika učiteljevo pripovedovanje, drugič
vezan in tretjič bolj prost razgovor; prav tako lahko nanese potreba, da
razdelimoučenceposkupinah, akogre za izvedbokakesestavljene de-
javnosti, kjer je potrebna delitev dela (n. pr. učne ekskurzije); večkrat pa
je najboljša oblika poedinsko delo (n. pr. izdelava poročila o izvršenem
opazovanju nekega prirodnega predmeta ali pojava); in slednjič je mo-
žna spretna kombinacija najrazličnejših učnih oblik.
Šilih (1939) pravi, da je učnih oblik zelo veliko, vendar jih lahko združimo v
tri kategorije. Če se razredni kolektiv pri pouku udejstvuje kot celota, govo-
rimo o sklenjenem razrednem pouku. Če je v ospredju učiteljevo neposredno
poučevanje, je to vezanisklenjenirazrednipouk, ki bi ga danes imenovali fron-
talna učna oblika. Če je učiteljeva vloga posredna, pa gre za prosti sklenjeni
razredni pouk. Šilih glede razrednega pouka, ki ga poimenuje tudi kolektivni,
navaja svojega sodobnika Přihodo (1930 v Šilih 1939), ki pravi da je kolektivni
18