Page 21 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 21

Zgodovinski pregled razvoja termina in koncepta učnih oblik na Slovenskem


             Preglednica 1  Pregled učnih oblik
             Sklenjeni razredni pouk: vezani, prosti
             Skupinski pouk: pouk v oddelkih, didaktično pogojeni
             Posamezniški pouk: razredni, domači
             Sestavljeni pouk: vezani, prosti
             Opombe  Prirejeno po Šilihu (1961a, 219).


             jih kombinira in izmenjuje po lastnem preudarku (prosti sestavljeni pouk). Av-
             tor pravi (str. 240), da so učne oblike »samo sestavina učnega ravnanja ter
             ne predstavljajo pouka v celoti«, vendar hkrati poudarja, da sta vzgojni in iz-
             obraževalni pomen učnih oblik večja, kot si mislimo, saj pouku omogočata
             dinamičnost in življenjskost. Tedanji šoli očita pretirano rabo frontalnega po-
             uka, vendar je hkrati kritičen tudi do pretirane ali izključne uporabe kakšne
             druge učne oblike. Zavzema se za izmenjevanje učnih oblik, s pomočjo ka-
             terih se »ustvarjajo v razredu tisti pristni socialistični človeški odnosi, ki jih
             naša šolska reforma najbolj poudarja kot pogoj za plodno in uspešno učno
             in vzgojno delo v šoli« (str. 240).
               Istega leta je Šilih (1961b) izdal tudi knjigo Učna načela naše šole, vkateri
             znotraj načela individualizacije piše tudi o tem, kako to načelo uresničevati
             skozi različne učne oblike. Uporablja naslednjo terminologijo: razredni pouk
             (vezan oz. frontalni in prost), skupinski in posamezniškipouk oz. tihazaposlitev
             (vezani posamezniški pouk, ki se neposredno navezuje na direktno učiteljevo
             poučevanje in pri katerem učenec izvaja zastavljene naloge učitelja, in prosti
             posamezniški pouk, pri katerem si učenec sam zastavi naloge in jih tudi po
             svoje rešuje).
               Vknjigi Skupinska učna oblika v naši praksi sta se Faletov in Oberlintner
             (1964) naslonila na šolsko reformo, ki je zagovarjala, da mora biti šola pove-
             zana z družbenim življenjem: osnovna šola mora biti organizirana tako, da
             »z vsem notranjim življenjem, odnosi, oblikami in metodami dela zagotavlja
             napredek in uspeh ter prispeva k uresničevanju smotrov vzgoje in izobraže-
             vanja« (str. 5). Njuna opredelitev skupinskega pouka se glasi (Faletov in Ober-
             lintner 1964, 9):

                  Skupinski pouk je oblika šolskega dela, pri kateri učitelj pred celotnim
                  razredom posameznim skupinam razdeli enake ali pa različne naloge
                  kot del skupne teme tako, da vsaka delovna skupina učencev samo-
                  stojno obdeluje učno gradivo [...] s smotrom, da svoje rezultate posre-
                  duje vsemu razrednemu kolektivu, ki dopolni in oceni delo vsake sku-
                  pine.


                                                                             21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26