Page 189 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 189

Razumevanje in podpora nadarjenim odraslim


             1995). Zdi se, da učno pospeševanje (akceleracija) in učna obogatitev v otro-
             štvu in adolescenci prispevata k produktivnosti, dosežkom in odličnosti v od-
             rasli dobi (Watve 2008; Nauta, Ronner in Groeneveld 2009; Perrone, Wright
             idr. 2010; Wai idr. 2010; Firkowska-Mankiewicz 2011; Park, Lubinski in Benbow
             2012). Te ugotovitve pozitivno izpostavljajo pomembnost zgodnjega izobra-
             ževanja nadarjenih. Da bi optimalno izobrazili mlade in jim omogočili, da tek-
             mujejo v svetovnem gospodarstvu na vseh področjih človeških prizadevanj,
             mora država zagotoviti okolje, v katerem lahko nadarjeni učenci dosežejo
             svoj polni potencial. Na slednje opozarjajo tudi respondenti – bivši študentje
             Pedagoške fakultete.

             Značilnosti nadarjenih odraslih
             Respondenti so v veliki večini (80) odgovarjali, da sebe prepoznajo kot:
             perfekcioniste, introvertirane, samostojne, iskrene, sodelovalne; pravične in
             idealistične (30); sramežljive; anksiozne; ekstrovertirane; »zelo občutljiv[o]
             na nepravičnosti, zaradi česar se raje umaknem v ozadje«; »drugačn[o], ne-
             tradicionaln[o], umaknjen[o] stran od rutine in drugih ljudi«.
               Raziskava Matte, Emanuele Saverie Gritti in Margherite Lang (2019) je raz-
             iskovala razlike v osebnostnih lastnostih med skupino nadarjenih odraslih
             in nenadarjenih kontrolnih oseb. Ugotovitve so skladne s »hipotezo dishar-
             monije«, ki pravi, da se nadarjeni posamezniki lahko soočajo z edinstvenimi
             družbenimi izzivi in imajo posebne čustvene potrebe, ki lahko povečajo psi-
             hološko ranljivost. Slednje lahko predstavljajo dejavnike tveganja za razvoj
             in ohranjanje disfunkcionalnih osebnostnih lastnosti (Preckel idr. 2020). Po-
             dobni rezultati v drugih raziskavah so bili povezani s potrebo po tekmovalno-
             sti in perfekcionizmu nadarjenih posameznikov (Dijkstra, Barelds, Ronner idr.
             2012). Nadarjeni posamezniki poročajo o višji stopnji nizke pripadnosti družbi
             (socialni mreži) in introvertiranosti. Pokazale so se številne težave pri vzpo-
             stavljanju afektivnih odnosov, čustvenih doživetij in čustvenega izražanja ter
             slabe verbalne in socialne veščine. Socialna izolacija je bila sicer v populaciji
             nadarjenih predhodno že dokazana (Dijkstra, Barelds, Ronner idr. 2012).
               Zaradi strahu pred prizadetostjo ali osramočenostjo v družbenih situaci-
             jah so nadarjeni posamezniki morda večkrat sprejeli vedenjske strategije za
             skrivanjesvojihznačilnostioz.potreb,karjeposledičnolahkopovečaloverje-
             tnost za razvoj navznoter usmerjene osebnosti. Ta težnja lahko pomeni tudi,
             da nadarjeni posamezniki raje vlagajo v svoje misli in ideje, namesto da bi
             njihovo zadovoljstvo izhajalo iz medosebnih interakcij in čustvenega stika z
             drugimi. Tako je večja verjetnost, da bodo postali samotarji in se nagibali k
             temu, da čas preživijo z ljudmi enake stopnje kognitivnih sposobnosti (Dijk-


                                                                            189
   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194