Page 318 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 318

Klara Čalušić in Nina Krmac


                  rodnem vodenju zaznali prevlado pozitivističnih člankov nad interpretativ-
                  nimi od leta 2001 do 2018. Najnovejše raziskave ne kažejo, da je prišlo do bi-
                  stvenih sprememb. Produkcija znanstvenega védenja se na različnih področ-
                  jih managementa, kot so upravljanje s človeškimi viri (Harley 2015; Bonache
                  in Festing 2020), projektni management (Nyein idr. 2020), strateški manage-
                  ment (Shaver 2021), vedenje potrošnikov (Majeed 2019) in vodenje (Suther-
                  land 2016), še vedno razvija pretežno znotraj pozitivistične paradigme, ki po-
                  udarja kvantificiranje podatkov. Primerljivo je tudi stanje na področju ekono-
                  mije, ki se je kot družboslovna veda močno preoblikovala na podlagi mate-
                  matičnih načel, in sicer do te mere, da je kvalitativno raziskovanje tako rekoč
                  izgnano iz akademskih krogov in je v primerjavi s količino kvantitativnih raz-
                  iskav relativno neopazno (Starr 2014; Lenger 2019). Podobne učinke vztrajno-
                  sti pozitivizma in majhnega izkoristka kvalitativne metodologije opazujemo
                  tudi v psihologiji, ki je še vedno razumljena pretežno z naravoslovnega sta-
                  lišča. To pa zato, ker teme, ki jih jemlje za predmet raziskovanja, obravnava
                  s kvantitativno metodologijo, z njenimi statističnimi metodami, empirično
                  preverljivostjo in matematično zanesljivostjo (Gough in Lyons 2015; Rio Carral
                  2019).PedagoškopodročjevSlovenijipritemninikakršnaizjema,sajsejeraz-
                  vijalo in krepilo v povezovanju z miselnimi tokovi, ki izhajajo iz pozitivizma.
                  Hegemonija kvantitativne paradigme je realno obstoječa, kar potrjuje njena
                  izrazita prevlada v slovenski pedagoški znanstveni periodiki, medtem ko si
                  kvalitativni raziskovalni pristopi na slovenskih tleh šele utirajo pot (Štember-
                  ger 2015).

                  Sklep
                  Preučitev literature kaže na to, da je spekter področij, kjer se udejanjajo po-
                  sledice zgoraj opisanega stanja, širši od akademskega. Zaradi omenjenega
                  prihaja do (1) ustvarjanja izkrivljenih predstav o naravi »prave« znanosti (Mi-
                  edema 2022; Chompalov in Popov 2021), (2) reproduciranja pozitivizma kot
                  edinega načina znanstvenega spoznavanja sveta v šolskih učbenikih in ku-
                  rikulumu (Singh 2022), (3) zasnove projektov, ki otežujejo vstop in participa-
                  cijo kvalitativnih raziskovalcev, ter upada motivacije ambicioznih raziskoval-
                  cev za določene vrste raziskav (Easterby-Smith, Thorpe in Jackson 2015) in (4)
                  nesorazmerij v dodelitvi sredstev za znanstvene raziskave, pri čemer kvanti-
                  tativne prejmejo več finančne podpore (Erickson 2018).
                    Prav zato so se številni avtorji že soočili z izzivom, kako kvalitativno razi-
                  skovanje približati kvantitativnim pristopom, vsaj kar zadeva metodološko
                  priljubljenost. Pregled literature je pokazal, da je na voljo malo empiričnih
                  podatkov o odnosu do kvalitativne metodologije v različnih disciplinah.
                  Pravzaprav so najdlje prišli v psihologiji (Povee in Roberts 2014; Roberts in
                  318
   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322   323