Page 314 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 314

Klara Čalušić in Nina Krmac


                  njanje prevlade v znanstvenem prostoru. Nekateri znanstveniki, kot sta npr.
                  Albert Einstein in Stephen Hawking, so celo dosegli znanstveno slavo, uspeli
                  popularizirati znanost ter se v popularni kulturi uveljavili kot simbol fenome-
                  nalnega uma. O tem veliko piše Declan Fahy, ki je svoja razmišljanja strnil v
                  knjigi The New Celebrity Scientists: Out of the Lab and into the Limelight (2015).
                    Medijska pozornost na znanost, njene najvidnejše predstavnike in odkritja
                  je od leta 1970 skokovito naraščala. V Združenih državah Amerike je rubrika
                  iz sveta znanosti bogatila že na desetine časopisov, postopoma so začele iz-
                  hajati prve poljudnoznanstvene revije, ki so občinstvu približale znanstveno
                  delo, obenem pa si je javnost lahko na televiziji ogledala prvo tedensko od-
                  dajo, posvečeno znanosti. Znanost je tako rekoč tekla skozi popularno kul-
                  turo, ni bila več, tako kot prvotno, omejena le na ozek krog znanstvenikov,
                  ampak se je postopoma integrirala v širšo družbeno zavest (Fahy 2015, 13).
                    Takonimogočemimouvida,dajeustvarjanjehierarhijemedkvalitativnimi
                  in kvantitativnimi raziskovalci znotraj znanosti tesno povezano s podobo ti-
                  stega, ki ustvarja znanje. V spomin se shranita dve razširjeni stereotipni po-
                  dobi znanstvenika, in sicer kot izoliranega misleca, zatopljenega v nerešljivih
                  izračunih, ter eksperimentatorja v belem plašču, ki se v svojem laboratoriju
                  bori s skrivnostmi narave. Obema je skupno to, da predstavljata znanstvenike
                  v izolaciji. Takšne podobe znanstvenikov in njihovega dela pa se zdijo poe-
                  nostavljujoče (Morus 2016, 97), zlasti, če razmišljamo v okviru kvalitativnega
                  raziskovanja, kjer je proces ustvarjanja znanja redko, če sploh kdaj, izolirana
                  dejavnost. Glede na to, da je pri takšnem pristopu poudarek na razumevanju
                  kompleksnosti človeških izkušenj skozi interakcije, to privede do tesnejšega
                  sodelovanja z udeleženci.
                    Takšne stereotipne poenostavitve znanosti in njene idealizirane vloge ne
                  levplivajo nasplošno percepcijo znanosti kot dejavnosti vširšemdružbenem
                  kontekstu, ampak slednjega presegajo in oblikujejo mehanizme, skozi katere
                  znanstvene ustanove priznavajo dosežke posameznikov znotraj znanstvene
                  skupnosti ter jim obenem dodeljujejo določeno stopnjo ugleda.

                  Vloga nagrajevanja in pridobivanja ugleda v znanstveni skupnosti
                  Za časa Darwina je bilo na znanstvenem prizorišču relativno malo akterjev in
                  zatorej tudi precej nizka verjetnost, da bi se ukvarjali s podobnimi temami.
                  Z vsestranskim družbenim napredkom in s spremembami na znanstvenih
                  področjih v preteklem stoletju se je opazno večal delež prebivalstva, ki se iz-
                  obražuje, znanstvenega in profesorskega kadra ter njihovih raziskav. Včasih
                  so starejši in ugledni znanstveniki v svoji karieri objavili le nekaj deset član-
                  kov v znanstvenih revijah, ki so večinoma izhajale na državni ravni. Če je ob-


                  314
   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319