Page 316 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 316

Klara Čalušić in Nina Krmac


                  Charlesa P. Snowa. V delu Dvekulturiinznanstvenarevolucija (1959) zelo jasno
                  opozori na problem sprtosti dveh kultur, ki sobivata v znanstvenem prostoru
                  in ju tvorijo naravoslovni ter družboslovni oz. humanistični izobraženci. To
                  ločenost opisuje kot rivalstvo med dvema različnima miselnima svetovoma.
                  Namesto da bi svojo vlogo v znanosti razumeli v smislu družbene pogodbe
                  in prepoznali vrednost medsebojnega sodelovanja, so postali večni tekmeci,
                  ki ne cenijo preveč raziskovalnega področja nasprotne strani in med seboj
                  komajda komunicirajo.
                    K zaostritvi tega odnosa je prispevala potegavščina, ki si jo je leta 1996 pri-
                  voščil newyorški teoretski fizik Alan Sokal s člankom Prekoračenje meja: na
                  poti k transformacijski hermenevtiki kvantne gravitacije. Ta tekst je postal
                  znan kot osnovna točka spora v znanosti. Revija Social Text je ravno tistega
                  leta pripravljala posebno izdajo, posvečeno vojni v znanosti, zaradi česar se je
                  zdel Sokalov članek kot nalašč za objavo. Uredniki so ob tem spregledali av-
                  torjevo potegavščino, predvsem pa to, da so sami postali tarča nekontrolira-
                  nega eksperimenta, s katerim je želel testirati strogost meril znanstvenih revij
                  pri objavljanju raziskav, saj jih je bolj navdušilo dejstvo, da je eminentni kvan-
                  titativni raziskovalec prestopil na stran družboslovja. Ob tem niso bili pozorni
                  na nesmiseln zapis, v katerem je nakazal, da sta zdaj število pi ter gravitacij-
                  ski zakon socialna konstrukta in ne več konstanti (Flyvbjerg 2001). Kasneje je
                  sam razkril prevaro, čemur so sledile globalne znanstvene razprave in obra-
                  čuni med samooklicanimi »varuhi znanosti« ter postmodernističnimi misleci
                  (Shang 2019).
                    Kot je zapisal Orr (1990), so ljudje pripovedovalci zgodb o svojem delu, s
                  čimer gradijo svojo identiteto in dokazujejo svoj družbeni pomen. Podobno
                  stališče je Mari Murtonen (2005) prenesla v znanost in sklenila, da raziskovalci
                  svoje delo legitimirajo tako, da pripovedujejo zgodbe o njem. Ne zavedajoč
                  se, na ta način ustvarjajo podobo o znanosti, ki jo bodo posvojile in v svoje
                  delo implementirale naslednje generacije raziskovalcev. S tega vidika imajo
                  predavatelji potencialno velik vpliv na študente, ki znanstveni prostor šele
                  spoznavajo. V tem kontekstu lahko znanstvenoraziskovalno sfero do dolo-
                  čene mere obravnavamo tudi kot prostor, v katerem prihaja do procesov so-
                  cializacije.Posledičnosemladiraziskovalci,kisešelevključujejovakademsko
                  okolje, pogosto znajdejo v vlogi orodja, usmerjenega v podporo paradigmi,
                  ki je prevladujoča na njihovem raziskovalnem področju. Ravno zaradi tega je
                  nujno raziskovati, kaj se skriva za pogledi študentov, saj obstaja velika ali pa
                  zanemarljiva verjetnost, da odražajo poglede drugih generacij raziskovalcev,
                  v našem primeru so to pogledi na vrsto raziskovanja.
                    Temu metodološkemu sporu ni videti konca, saj vsaka stran vodi boj za


                  316
   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321