Page 449 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 449
Mnenja staršev o rabi zaslonov v povezavi z izbranimi gibalnimi aktivnostmi predšolskih otrok
zasloni. Zgled staršev glede gibalnih dejavnosti njihovih otrok je dokazano
podprt. Pozitivno povezavo med starši in otroki so našli v 39 raziskavah (Pe-
tersen idr. 2020). Tudi čas, ki ga starši preživijo pred zasloni, se povezuje s
časom, ki ga pred zasloni preživijo njihovi otroci.
Sklep
S pričujočim prispevkom želimo osvetliti predvsem rabo zaslonov v predšol-
skemobdobju.Preučevalismodejanskičas,kigaotrociinstaršipreživijopred
zasloni, in iskali le izbrane povezave, in sicer med časom otrok in staršev pred
zasloni, med časom otrok pred zasloni in gibalno aktivnostjo na prostem ter
medčasomotrok predzasloni in ocenami nekaterih gibalnih spretnosti.Ugo-
tovili smo, da sta čas staršev in čas otrok pred zasloni povezana. Otroci tistih
staršev, ki so dlje časa pred zasloni, so tudi sami dlje časa izpostavljeni zaslo-
nom. Poleg tega so otroci, ki so dlje pred zasloni, manj časa aktivni na pro-
stem. Slednje pa se odrazi v oceni spretnosti grobe in fine motorike. Ugo-
tovili smo, da so otroci, ki so dlje časa pred zasloni, dosegli statistično nižje
ocene tako v grobi (od četrtega leta naprej) kot v fini motoriki (od petega
leta naprej). Posledice torej niso zaznane takoj, zato jih je mogoče prehitro
spregledati.
Menimo, da bi bilo ob morebitni ponovitveni raziskavi smiselno razmisliti
še o objektivnejših metodah, in sicer tako pri merjenju časa pred zasloni (star-
šev in otrok) in časa na prostem kot tudi glede ocenjevanja gibalnih spret-
nosti. Kljub temu menimo, da smo uspeli pridobiti vpogled v trenutno sta-
nje in nam rezultati nakazujejo potrebo po ozaveščanju staršev o njihovem
zgledu glede uporabe zaslonov ter pomenu gibanja na prostem.
Zahvala
Prioblikovanjuraziskovalnegaproblemainsestavljanjuanketnegavprašalnika
smo veliko podporo in spodbudo prejeli v okviru projekta NOO ULTRA 5.02 Iz-
boljšanje digitalnih veščin in kompetenc (bodočih) vzgojiteljic in vzgojiteljev
za kakovostno vzgojno-izobraževalno delo z mlajšimi otroki.
Literatura
Bedford, R., I. R. Saez de Urabain, C. H. M. Cheung, A. Karmiloff-Smith in T.
J. Smith. 2016. »Toddlers’ Fine Motor Milestone Achievement is Asso-
ciated with Early Touchscreen Scrolling.« Frontiers in Psychology 7. ht-
tps://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01108.
Chapman, G. D.,in A.Pellicane. 2015. Družabno odraščanje: kako vzgojiti dru-
žabneotrokevsvetuzaslonov. Prevedel A. Turk. Ljubljana: Družina.
449