Page 449 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 449

Mnenja staršev o rabi zaslonov v povezavi z izbranimi gibalnimi aktivnostmi predšolskih otrok


             zasloni. Zgled staršev glede gibalnih dejavnosti njihovih otrok je dokazano
             podprt. Pozitivno povezavo med starši in otroki so našli v 39 raziskavah (Pe-
             tersen idr. 2020). Tudi čas, ki ga starši preživijo pred zasloni, se povezuje s
             časom, ki ga pred zasloni preživijo njihovi otroci.

             Sklep
             S pričujočim prispevkom želimo osvetliti predvsem rabo zaslonov v predšol-
             skemobdobju.Preučevalismodejanskičas,kigaotrociinstaršipreživijopred
             zasloni, in iskali le izbrane povezave, in sicer med časom otrok in staršev pred
             zasloni, med časom otrok pred zasloni in gibalno aktivnostjo na prostem ter
             medčasomotrok predzasloni in ocenami nekaterih gibalnih spretnosti.Ugo-
             tovili smo, da sta čas staršev in čas otrok pred zasloni povezana. Otroci tistih
             staršev, ki so dlje časa pred zasloni, so tudi sami dlje časa izpostavljeni zaslo-
             nom. Poleg tega so otroci, ki so dlje pred zasloni, manj časa aktivni na pro-
             stem. Slednje pa se odrazi v oceni spretnosti grobe in fine motorike. Ugo-
             tovili smo, da so otroci, ki so dlje časa pred zasloni, dosegli statistično nižje
             ocene tako v grobi (od četrtega leta naprej) kot v fini motoriki (od petega
             leta naprej). Posledice torej niso zaznane takoj, zato jih je mogoče prehitro
             spregledati.
               Menimo, da bi bilo ob morebitni ponovitveni raziskavi smiselno razmisliti
             še o objektivnejših metodah, in sicer tako pri merjenju časa pred zasloni (star-
             šev in otrok) in časa na prostem kot tudi glede ocenjevanja gibalnih spret-
             nosti. Kljub temu menimo, da smo uspeli pridobiti vpogled v trenutno sta-
             nje in nam rezultati nakazujejo potrebo po ozaveščanju staršev o njihovem
             zgledu glede uporabe zaslonov ter pomenu gibanja na prostem.

                  Zahvala
                  Prioblikovanjuraziskovalnegaproblemainsestavljanjuanketnegavprašalnika
                  smo veliko podporo in spodbudo prejeli v okviru projekta NOO ULTRA 5.02 Iz-
                  boljšanje digitalnih veščin in kompetenc (bodočih) vzgojiteljic in vzgojiteljev
                  za kakovostno vzgojno-izobraževalno delo z mlajšimi otroki.

                  Literatura
                  Bedford, R., I. R. Saez de Urabain, C. H. M. Cheung, A. Karmiloff-Smith in T.
                     J. Smith. 2016. »Toddlers’ Fine Motor Milestone Achievement is Asso-
                     ciated with Early Touchscreen Scrolling.« Frontiers in Psychology 7. ht-
                     tps://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01108.
                  Chapman, G. D.,in A.Pellicane. 2015. Družabno odraščanje: kako vzgojiti dru-
                     žabneotrokevsvetuzaslonov. Prevedel A. Turk. Ljubljana: Družina.


                                                                           449
   444   445   446   447   448   449   450   451   452   453   454