Page 455 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 455

Folklorno udejstvovanje kot dejavnik oblikovanja narodne zavesti v osnovni šoli


                – družbena zapuščina posameznika, ki izhaja iz skupine, ki ji pripada;
                – antropološki vidiki obnašanja ljudi;
                – zakladnica znanja in naučenega vedenja;
                – nabor standardiziranih ravnanj ob težavah;
                – mehanizem za normativno regulacijo vedenja;
                – nabor tehnik za prilagajanje zunanjemu okolju in drugim.

               Bahovec (2009, 324) izpostavlja, da je kultura »temeljna in neločljiva člove-
             ška značilnost, je nekaj, kar v bistvu določa identiteto posameznih oseb in
             skupin«. Citat nakazuje povezanost kulture z narodno zavestjo. Slednje pod-
             krepijo tudi besede Ministrstva za kulturo (b.l.), ki govori o kulturni dediščini
             kot o viru informacij o načinu življenja prednikov, ki predstavlja zgodovino
             posameznega naroda. K temu lahko dodajmo še navedbo Zakona o varstvu
             kulturne dediščine (ZVKD-1) (2016): »Dediščina so dobrine, podedovane iz
             preteklosti, ki jih Slovenke in Slovenci, pripadnice in pripadniki italijanske in
             madžarske narodne skupnosti in romske skupnosti ter drugi državljanke in
             državljani RepublikeSlovenijeopredeljujejo kot odsevin izraz svojih vrednot,
             identitet, etnične pripadnosti, verskih in drugih prepričanj, znanj in tradicij«.
               Folklorna dejavnost spada med t.i. nesnovno kulturno dediščino (Ministr-
             stvo za kulturo b.l.). Nesnovno kulturno dediščino razumemo kot znanje, iz-
             razoslovje, veščine, dejavnost posamezne družbe ali zaključene skupine. Po-
             sredno pa iz nje izvirajo tudi vsa orodja, izdelki in drugi predmeti, ki se upo-
             rabljajo pri teh dejavnostih. Tudi končni produkt oz. okolje, ki se ustvari kot
             posledica navedenih dejavnosti, obravnavamo kot kulturno dediščino – kul-
             turno okolje. S kulturnim okoljem in z njegovimi deli se skupnost, skupina ali
             posameznik poistoveti ali identificira (Bogataj idr. 2005, 5). Občutek za iden-
             tifikacijo omogoča živost nesnovne kulturne dediščine. Ta se razvija in živi iz
             roda v rod, na njen razvoj pa vplivajo zgodovina, narava in okolje, v katerem
             nastaja (Ministrstvo za kulturo b.l.). Med nesnovno kulturno dediščino pri-
             števamo ob jeziku, veri in religiji (npr. običaji, obredi, vrednote), tradicional-
             nih obrteh in veščinah, znanjih, povezanih z naravo (npr. kmetijstvo, zdravil-
             stvo, astronomija, prerokovanja), in oblikah ustnega izročila (npr. pesništvo,
             zgodovina, bajke, legende) tudi odrske/scenske umetnosti, družbene prakse
             ter šege ob različnih obredih in prazničnih dogodkih, med katere sodi tudi
             folklorno udejstvovanje (Bogataj idr. 2005, 10–11; Južnič 1993; Počkar, Tavčar
             Kranjc in Birsa 2011).
               Osnova pojma folklora izvira iz ljudskega izročila, ki ga razumemo kot ne-
             kaj, »kar se je v preteklosti ohranilo, predvsem na področju duhovne kulture«
             (Baš 2004, 130). Beseda je prevzeta iz angleščine in sestavljena iz dveh besed.


                                                                            455
   450   451   452   453   454   455   456   457   458   459   460