Page 456 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 456

Jakob Slavič in Joca Zurc


                  Folk pomeni narod oz. ljudstvo, lore pa poznavanje, nauk oz. znanost. Govo-
                  rimo torej o »vedi o ljudstvu«. Zato je laično razmišljanje, da folklora pred-
                  stavlja zgolj poustvarjanje starih plesov in pesmi, napačno. Ker se je znanje
                  prenašalo po sistemu iz roda v rod oz. po ustnem izročilu, pojma folklora in
                  ljudsko izročilo večkrat enačimo. Prepletenost sestavin naroda, kulture in fol-
                  klore izpostavlja Ramovš (1991, 3), ki folkloro opredeli kot »ljudsko pesništvo
                  in pripovedništvo, petje, instrumentalno glasbo, ples, šege in verovanja«. Do-
                  daja, da je ljudsko izročilo vrednota in osnova naroda, hkrati pa sestavina
                  današnjega kulturnega izročila. Zato je treba dejavnosti folklore spoštovati
                  in jo primerno varovati. Podobnega mnenja je tudi Trampuš (1979), ki pou-
                  darja, da folklora ni samo skupinsko udejstvovanje starih ljudskih pesmi in
                  plesov, vendar je njen pomen globlji. Folklora z glasbo, s pesmijo in kulturo
                  uči ljubiti domovino ter utrjuje narodno zavest. To ji uspeva tako na domačih
                  tleh kot tudi pri izseljencih, zdomcih in manjšinah. Saša Meglič (2010) pritr-
                  juje, da skozi folklorno dejavnostjo na mlajše rodove prenašamo nacionalno
                  spoznanje in dediščino ter razumemo vlogo posameznika in njegov obstoj.
                  »Folklorna dejavnost je področje ljubiteljskega udejstvovanja, ki je povezano
                  z ohranjanjem ali poustvarjanjem našega plesnega, glasbenega in drugega
                  izročila« (Meglič 2010, 77).

                  Folklorno udejstvovanje v šolah
                  Folklorne skupine so del folklornih ali kulturnih društev. Znotraj le-teh delu-
                  jejo tudi druge skupine ljudskega izročila, ki se ukvarjajo z raziskovanjem, s
                  poustvarjanjem in predstavo šeg, navad, iger itd. Tak primer so npr. orači, ko-
                  ranti, prekmurski pozvačini (Lubej 2012). Folklorne skupine največkrat razu-
                  memo kot plesne skupine, ki se primarno ukvarjajo predvsem s plesom, pe-
                  tjem in z igranjem inštrumentov, ni pa izvzeto niti igranje, poustvarjanje šeg
                  ter navad skozi odrsko predstavitev. Folklorno izročilo se na otroke in mlade
                  prenaša v vrtcih, šolah ter društvih po vsej Sloveniji. Na stopnji osnovnošol-
                  skega izobraževanja se ljudsko izročilo vključuje tako v okviru rednega pouka
                  kot tudi v interesne krožke in druge projekte aktivnosti. Znanja, ki jih učenci
                  pridobijo s spoznavanjem slovenske ljudske plesne dediščine, jim omogo-
                  čajo kritično razsojanje in lažje razumevanje podobnih kulturnih pojavov ter
                  spoznavanje kulture bivanja njihovih prednikov (Knific 2015).
                    Mentorji šolskih folklornih skupin v program vključujejo igre, izštevanke,
                  plese in pesmi območja, na katerem se dejavnost izvaja, ali širšega sloven-
                  skega območja (Štrukelj 2007). Knific (2005, 42) navaja, »da je naloga vodij
                  otroških folklornih skupin poleg razvijanja plesnih sposobnosti predvsem
                  poustvarjanje otroškega izročila in vzgajanje ustreznega odnosa do naše du-


                  456
   451   452   453   454   455   456   457   458   459   460   461