Page 460 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 460

Jakob Slavič in Joca Zurc


                  Preglednica 2 Zaznavanje razlik med učenci v zanimanju za slovensko kulturo in izražanju
                              narodne zavesti glede na folklorno udejstvovanje v osnovni šoli
                  Kategorija                       Koda
                  Opažam razlike                   Da, razlike so očitne
                  Razlike niso jasno vidne         Razlik ne opažam
                                                   Težko odgovorim
                                                   Ne vem, če je to dovolj
                                                   Razlike bi verjetno morale biti



                  vino, glasbo, ples in jezik. Rezultati kažejo, da učitelji sestavine narodne za-
                  vesti in kulture prepoznavajo kot skupne sestavine obeh. Večje vloge pri na-
                  rodni zavesti ne namenjajo ozemlju države, kar se povezuje z dejstvom, da
                  vsak narod nima svoje države, o čemer je govoril tudi Hribar (1995).
                    Vprašanje, zakaj in kako folklorna dejavnost deluje na oblikovanje narodne
                  zavesti učencev, je ključno vprašanje v naši raziskavi. Rezultati kategorije o
                  vlogi folklore in/ali ljudskega izročila pri razvijanju narodne zavesti se vsebin-
                  sko povezujejo s pojmovanjem narodne zavesti. Vlogo folklore anketiranci
                  razumejo kotkompleksnodejavnost,s katero posameznik spoznava sesta-
                  vine naroda, spoznava razlike med kraji in se uči spoštovati temelje družbe.
                  Eden izmed intervjuvanih učiteljev je takole izpostavil vlogo folklornega
                  udejstvovanja pri spoznavanju razlik med kraji: »Na nastopih vidi [op. uče-
                  nec] značilnosti drugih krajev in jih primerja. Verjetno tega še ne analizira,
                  ampak poveže in postavi na svoje mesto šele kasneje« (UFV-2). Drugi omenja
                  pomen potovanj: »Še posebej se ta zavest o Sloveniji oblikuje, ko potujemo
                  v tujino. Učenci vihtijo zastavo, ostalim tujim narodom razlagajo, kje smo
                  doma, kakšna je pokrajina, kaj jedo, kaj se učijo itd.« (UFV-6).
                    Ugotavljamo, da folklorno udejstvovanje po mnenju intervjuvanih učite-
                  ljev prispeva k spoznavanju domačega in tujega okolja ter s tem spodbuja
                  razvoj spoštovanja in pripadnosti do njega. Intervjuvanci so izpostavili po-
                  men zgodovine in sestavin naroda kot temeljev za narodov obstoj ter razvoj.
                  Eden izmed intervjuvancev pojasnjuje: »Razumeš, v kateri svet si prišel, kaj se
                  je nekoč dogajalo, kako se svet spreminja in kam vodi. Razumeš okolje okoli
                  sebe. Ne samo v Sloveniji, ampak nasploh, v družbah« (UFV-3). Drugi učitelj
                  temu pritrjuje: »Vedno na čem danes gradiš, je nekdo pred tabo postlal oz.
                  ti postavil temelje. To je lahko čisto banalno šolski sistem, domače razmere,
                  šege in navade, vrednote ... Če to spoznaš, potem bolj ceniš to, kar imaš«
                  (UFV-5). Posebno vlogo v folklornem udejstvovanju ima tudi jezik, predvsem
                  narečje, ki se izraža skozi ljudsko glasbo, igro in dramsko izražanje.
                    V raziskavi nas je tudi zanimalo, ali se folklorno udejstvovanje kaže v raz-


                  460
   455   456   457   458   459   460   461   462   463   464   465