Page 459 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 459
Folklorno udejstvovanje kot dejavnik oblikovanja narodne zavesti v osnovni šoli
Preglednica 1 Folklora kot dejavnost, ki razvija narodno zavest
Kategorija Koda
Pojmovanje narodne zavesti Občutek pripadnosti domovini in narodu
Razumevanje sveta, v katerem živiš
Prepoznavanje sestavin naroda
Vloga folklore/ljudskega izročila Skupinsko delo krepi pripadnost
Spoznavanje sestavin naroda
Spoštovanje temeljev družbe
Spoznavanje razlik/pripadnosti ostalih krajev
Folklora kot kompleksna dejavnost
nik oblikovanja narodne zavesti v osnovni šoli. Prvi vidik oblikovanja narodne
zavesti skozi folklorno dejavnost predstavlja učiteljevo interpretiranje ljud-
skega izročila v povezavi z narodno zavestjo. Osredotočili smo se na osebno
razumevanje narodne zavesti in vrednotenja folklorne dejavnosti pri učite-
ljih. Drugi vidik se nanaša na zaznavanje razlik v narodni zavesti med učenci,
ki so del folklornega udejstvovanja, in tistimi, ki to niso. Kot tretji vidik pa so
intervjuvani učitelji izpostavili pomen vključevanja folklore v šolski kuriku-
lum skozi medpredmetno povezovanje ter zasnovo samostojnega predmeta
folklora v osnovni šoli.
Vnadaljevanjunatančnejepredstavljamo vsetri dobljenevidike–»folklora
kot dejavnost, ki razvija narodno zavest«, »zaznavanje razlik med učenci v za-
nimanju za slovensko kulturo in izražanju narodne zavesti glede na folklorno
udejstvovanje v osnovni šoli« ter »folklora kot izbirni predmet v osnovni šoli«
– s pripadajočimi kategorijami, kodami ter reprezentativnimi izjavami inter-
vjuvanih učiteljev.
Kot lahko razberemo iz preglednice 1, se pojmovanje narodne zavesti s
strani učiteljev naslanja predvsem na občutek duhovne pripadnosti narodu
in domovini, prepoznavanje njunih sestavnih delov ter razumevanje širšega
prostora, v katerem posameznik prebiva. Eden izmed intervjuvancev navaja:
»Pri pouku otrokom razložim na najpreprostejši način, da je narodna zavest
to, da si ponosen na svoj narod, ponosen na to, od kod izhajaš, na šege, na-
vade, jezik, glasbo, poznaš simbole svoje domovine, ponosen na naravne
znamenitosti, s ponosom oblečeš folklorni kostum, spoštuješ prednike in
ohranjaš, kar so ustvarili« (UFW-4).
Ugotovitve kažejo, da učitelji, vodje folklornih skupin, ki so sodelovali v ra-
ziskavi, pojem narodna zavest razumejo podobno opredelitvi, ki jo navaja
literatura (Hribar 1995). Slednja v ospredje postavlja spoštovanje temeljev
iz preteklosti, ki so vplivali na razvoj današnje družbe, med njenimi sesta-
vinami izpostavljajo šege in navade, naravne znamenitosti, simbole, zgodo-
459