Page 480 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 480
Sara Brezigar
niso ocenili bolje svojih jezikovnih sposobnosti v italijanskem jeziku. Med
učenci iz neslovensko govorečih družin pa izstopa 25 takšnih, ki dobro oz.
bolje obvladajo italijanski jezik. Pomenljiv je tudi podatek, da 9 učencev iz
neslovenskih družin izraža negativna stališča do slovenščine in 4 učencev
iz neslovenskih družin pozitivna stališča do italijanščine. To je skupaj 13 od-
govorov, ki odražajo odnos oz. stališče do manjšinskega in večinskega jezika.
Ti podatki nakazujejo, da obstaja pomemben segment otrok iz neslovenskih
družin, ki v času šolanja na šolah s slovenskim učnim jezikom ne razvijejo do-
minantno pozitivnega odnosa do slovenščine in ustreznih jezikovnih veščin
v slovenščini za nadaljevanje študija na naslednji stopnji šolanja.
Zgornje podatke, ki predstavljajo svežo sliko razlogov za vpis na italijansko
drugostopenjsko srednjo šolo, lahko z nekaj že omenjenimi metodološkimi
omejitvami¹¹primerjamosstarejšimipodatkiNorineBogatecinBufona(1996;
1999) o razlogih za vpis v italijansko šolo. V njuni raziskavi je med starši, ki so
izbrali italijansko šolo, skoraj četrtina teh navedla, da po zaključenem sloven-
skem vrtcu otroka vpisujejo v italijansko šolo, ker mu bodo lažje sledili in mu
pomagali pri učenju. Tem je treba prišteti še 9,7 staršev, ki so omenili, da je
imel otrok težave s slovenščino oz. v slovenski šoli. 16,1 staršev pa je nave-
dlo razlog, da sta oba starša ali vsaj en Italijan in da je bila šola najbližja oz.
najpriročnejša (Bogatec in Bufon 1996, 137–138). Skupaj je torej za vpis v šolo
z italijanskim učnim jezikom po dokončanem slovenskem vrtcu skoraj 35
staršev navajalo razloge, povezane z jezikom.
V drugem delu raziskave, ki je obravnavala prehod z nižje (prvostopenjske)
na višjo (drugostopenjsko) srednjo šolo, Norina Bogatec in Bufon (1999) na-
vajata naslednjo porazdelitev razlogov za vpis v italijansko šolo: 72 staršev
je navedlo, da ni ustrezne šole s slovenskim učnim jezikom, druga najpogo-
stejša utemeljitev pa je bila skrb za dobro obvladovanje italijanskega jezika
(5). Prav slednja je bila ključni razlog, da so se za to izbiro odločile družine
iz Slovenije. Avtorja tudi navajata, da je za anketirane otroke, ki so se vpisali
v italijansko šolo, značilno, da so nadpovprečno prisotni na Goriškem in med
neslovenskimi starši (Bogatec in Bufon 1999, 143–144).
Namesto sklepa
Na osnovi predstavljene sekundarne analize sklopa raziskav lahko sprej-
memo nekaj pomembnih zaključkov o jeziku kot dejavniku za vpis v šolo s
slovenskim učnim jezikom v Italiji. Trdo jedro slovenske skupnosti, ki močno
povezuje slovensko identiteto in jezik, se je zaradi družbenih sprememb v
¹¹ Glej opombo 8.
480