Page 475 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 475
Jezik kot dejavnik za vpis v šolo s slovenskim učnim jezikom v Italiji
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Slika 3 Delež prvošolcev pri prehajanju iz prvostopenjske v drugostopenjsko srednjo šolo
v obdobju vpisov 1986–2023 (v odstotkih) na Goriškem (svetlo) v primerjavi
s povprečjem vseh treh pokrajin (temno) (prirejeno po Bogatec (2021a; 2021b)
ter Brezigar in Verša (2023), dopolnjeno s podatki vpisov v šolskih letih 2022/2023
in 2023/2024)
prehodu iz vrtca v osnovno šolo (slika 2) in iz prvostopenjske v drugosto-
penjsko srednjo šolo (slika 3).
Osip lahko deloma pripišemo povečevanju priliva otrok iz neslovenskih
družin – torej časovni oz. generacijski komponenti (prim. Bogatec 2021b).
Pomemben vidik pa predstavlja tudi upad števila otrok, ki se ob zaključeni
stopnji šolanja odločijo za nadaljevanje študija v italijanskem jeziku. Ker na
višjestopnješolanjapravilomani prilivanovih otrok,⁶ti podatki odražajo osip
otrok, in sicerpretežnotistih izitalijanskihdružinindeloma tuditistihizme-
šanih zakonov (slika 1), ki nadaljujejo šolanje v italijanskem jeziku. Pri tem
se porajata dve pomembni vprašanj: kateri so razlogi, da starši otroke vpisu-
jejo v slovenske vzgojno-izobraževalne ustanove, in kateri so razlogi, da se
pri prehajanju z ene stopnje na drugo odločajo za prekinitev šolanja otrok v
slovenskem jeziku in nadaljevanje šolanja v ustanovah z italijanskim učnim
jezikom. V nadaljevanju bomo poskušali odgovoriti nanju.
⁶ Oz. je ta minimalen, ko se npr. v šolo s slovenskim učnim jezikom v Italijo na višjo stopnjo vključi
otrok iz Slovenije, ker npr. želi izboljšati svoje veščine v italijanskem jeziku.
475