Page 477 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 477

Jezik kot dejavnik za vpis v šolo s slovenskim učnim jezikom v Italiji


             metodološke omejitve.⁸ Učenje dveh jezikov in spoznavanje dveh kultur je
             danes najbolj razširjen razlog za vpis v slovensko šolo, ki je še posebej priso-
             ten med starši neslovenskih družin (Bogatec 2021a). Med razlogi za vpis v slo-
             venske vzgojno-izobraževalneustanovejevospredju željaali prepričanje, da
             se bo otrok naučil slovenski in italijanski jezik ter spoznal obe kulturi (71).
             Temu sledijo dobre možnosti, ki jih ta ustanova nudi za prihodnost otroka
             (44). Dobra tretjina staršev (34) je otroka v slovenski vrtec in šolo vpisala
             zato, ker sta kakovostna oz. ker je vsaj eden izmed staršev Slovenec, medtem
             ko se jih je približno šestina za to odločila, ker se vrtec in šola nahajata naj-
             bližje bivališču (18) oz. ker se konkretno ukvarjata z medkulturno vzgojo
             (16). Nekateri starši so se za vpis odločili zaradi lepih in urejenih prostorov
             (10) ali zaradi prisotnosti otrokovih prijateljev (9) (Bogatec 2020).
               V longitudinalni raziskavi o šoli (t.i. Razlogi za vpis (Bogatec 2020)) slo-
             venski starši v večji meri izpostavljajo pomen krepitve in širjenja slovenske
             identitete ter s tem povezano vlogo, ki jo imata slovenski vrtec in slovenska
             osnovna šola za ohranjanje te identitete v deželi Furlaniji - Julijski krajini. Po-
             men in potrebo po razvoju večkulturnih ter večjezičnih kompetenc pa za-
             znavajo tudi italijanski starši, med katerimi je kar nekaj takih, ki se zavedajo
             dragocenosti spoštovanja slovenskih družinskih korenin.
               Študija primera Osnovne šole Ljubke Šorli v Romjanu (Tenca Montini in
             Zago 2022) nam ponudi še natančnejši vpogled v razloge za vpis v slovensko
             šolo v družinah, kjer je italijanščina dominantni pogovorni jezik med otroki
             in kjer lahko predvidevamo, da se dobršen delež otrok identificira z večin-
             sko italijansko skupnostjo. V tej raziskavi avtorja raziščeta razloge italijanskih
             družin, ki predstavljajo že dobro tretjino uporabnikov šol s slovenskim učnim
             jezikom. Starši so med navedenimi možnostmi lahko izbrali tri (Tenca Mon-
             tini in Zago 2022, 70).
               Najpogosteje izbrani razlog za vpis v šolo s slovenskim učnim jezikom je
             bil »Šola omogoča učenje slovenščine in italijanščine ter spoznavanje obeh
             kultur«. Tega je izbralo 86,9 vprašanih. 30,1 vprašanih je izbralo »Naša
             družina ima slovenske korenine«. Drugi pomemben sklop dejavnikov je ka-
             kovost šole. 53,6 respondentov je izbralo možnosti »Šola ponuja boljši
             vzgojno-izobraževalni program« in »Okolje, v katerem se otrok uči, je bolj
             umirjeno, zaščiteno in homogeno v primerjavi z drugimi šolami« (24 re-
             spondentov) (Tenca Montini in Zago 2022, 63–64).


            ⁸ Pri raziskavahj Norine Bogatec in Bufona (1996; 1999) so anketiranci lahko izbrali samo en od-
             govor, pri kasnejših raziskavah, vključno s tistima Tence Montinija in Zage (2022) ter Norine
             Bogatec (2021a), pa so lahko izbrali več kot en odgovor (praviloma tri).


                                                                            477
   472   473   474   475   476   477   478   479   480   481   482