Page 476 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 476
Sara Brezigar
Razlogi za vpis v vzgojno-izobraževalne ustanove
s slovenskim učnim jezikom
Norina Bogatec in Bufon (1996; 1999) sta izvedla prvi zajetni raziskavi o po-
pulaciji šol s slovenskim učnim jezikom na Tržaškem in Goriškem, v kateri sta
zajela tudi razloge za vpis v šolo s slovenskim učnim jezikom. Polovica staršev
je kot razlog navedla, da želi, da otrok spozna kulturno in jezik slovenskega
ter italijanskega naroda, nekoliko manjši delež staršev (44) pa je kot razlog
navedel, da sta oba starša ali eden od njiju slovenske narodnosti (Bogatec
in Bufon 1996, 134). V omenjeni raziskavi je zanimiva razporeditev odgovorov
glede na narodnostno strukturo družin. Pri dveh tretjinah slovenskih in dobri
četrtini mešanih zakonov⁷ so starši izbrali šolo s slovenskim učnim jezikom,
ker sta Slovenca oba ali eden od njiju – prevladal je torej identitetni, naro-
dnostni vzgib. Za dve tretjini staršev iz mešanih zakonov in 85 italijanskih
terdrugihdružinpasta bila glavna razlogaza vpisspoznavanje slovenskein
italijanske kulture ter učenje obeh jezikov.
Ta identitetni oz. narodnosti vzgib kot razlog za vpis je na višji stopnji šola-
nja pridobil na teži. V raziskavi, ki je zajemala nižje in višje srednje šole (danes
prvostopenjske in drugostopenjske srednje šole), sta Norina Bogatec in Bu-
fon (1999) izpostavila, da je 59 staršev kot razlog za vpis v slovensko šolo
navedlo, da sta oba starša Slovenca. Tretjina je bila takšnih, ki so izpostavili,
da bi bilo dobro, da otrok spozna obe kulturi in se nauči oba jezika, 5 pa jih
je menilo, da šola nudi dobre možnosti za otrokovo bodočnost (Bogatec in
Bufon 1999).
V teh dveh raziskavah se torej že nakazujeta dve ugotovitvi, ki sta priso-
tni tudi v nadaljnjih raziskavah in ju je moč zaznati tudi v predhodno pred-
stavljenih podatkih o osipu pri prehodu na naslednjo stopnjo šolanja: prvič,
razlogi za vpis na višje stopnje šolanja v slovenskem jeziku so v večji meri po-
vezani z identitetnimi dejavniki in narodnostjo (staršev), in drugič, razlogi za
vpis v šolo s slovenskim učnim jezikom so pri mešanih zakonih in italijanskih
družinah v večji meri povezani s spoznavanjem (tudi) slovenskega jezika ter
kulture.
Raziskave, izvedene dvajset let kasneje, potrjujejo to dihotomijo med ra-
zlogi za vpis v šole s slovenskim učnim jezikom, ki kaže na dominantnost kul-
turnih in jezikovnih prvih pri družinah, ki uporabljajo mešani ali italijanski po-
govorni jezik, četudi je treba pri tovrstni primerjavi upoštevati pomembne
⁷ V tej raziskavi sta avtorja ločevala družine/zakone po narodnosti, in sicer na slovenske, kjer se
oba starša identificirata kot Slovenca, mešane, kjer je eden izmed staršev Slovenec, in neslo-
venske, kjer nihče od staršev ni Slovenec.
476