Page 539 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 539
Pomen finančnega izobraževanja v osnovni šoli: pregled finančnega znanja petošolcev
Preglednica 1 Nadaljevanje s prejšnje strani
Področje CiljiPISA Učninačrti
Finančni Poznavanje in razumevanje finančnega okolja, kar Spoznavanje okolja (. ra-
zemljevid med drugim vključuje: zred): »Učenci razumejo
(a) sposobnost identificiranja zaupanja vrednih virov nekatere pasti potrošni-
finančnih informacij in nasvetov ter razlikovati trženje štva« (Ministrstvo za šol-
in oglase od resničnih ter uradnih informacij in izo- stvo in šport in Zavod Re-
braževalnih sporočil; publike Slovenije za šolstvo
(b) pozornost na »lažne novice« na finančnem pod- c, ).
ročju ali s finančnimi posledicami; Družba (. razred): »Učenci
(c) ugotavljanje, kateri ponudniki so vredni zaupanja spoznajo pomen kritič-
ter kateri izdelki in storitve so zaščiteni z uredbo ali nega odnosa do potrošni-
zakoni o varstvu potrošnikov; štva« (Ministrstvo za šol-
(d) določanje, koga vprašati za nasvet pri izbiri finanč- stvo in šport in Zavod Re-
nih produktov, razumeti, da so finančni nasveti lahko publike Slovenije za šolstvo
pristranski, in vedeti, kam se obrniti za pomoč ali vo- a, ).
denje v zvezi s finančnimi zadevami.
v raziskavi PISA, poleg ciljev nižjih taksonomskih ravni, zajeti tudi cilji višjih
taksonomskih ravni (tj. analiza, sinteza).
Opredelitev raziskovalnega problema
Več raziskav s področja finančne pismenosti je pokazalo, da večina ljudi nima
zadostnega osnovnega znanja in spretnosti ter pravega odnosa, potrebnih
za upravljanje osebnih financ (npr. OECD 2014; 2017; 2020a; European Com-
mission Directorate-General for Communication, Ipsos European Public Affa-
irs 2023). Zato je izboljšanje finančne pismenosti ljudi s finančnim izobraže-
vanjem postalo pomembna politika držav (Holzmann 2010). Vlada je namreč
zainteresirana za spodbujanje finančne pismenosti svojih državljanov, saj s
tem posameznikom pomaga doseči finančno svobodo in stabilnost, kar na
koncu prispeva k stabilnejšemu gospodarstvu (Yates 2019). Ekonomska var-
nost družine in posledično tudi gospodarski razvoj družbe sta odvisna od
dovolj informiranih in finančno izobraženih posameznikov, do katerih lahko
pridemo le z razvijanjem njihove finančne pismenosti (Lovšin Kozina, Perčič
in Koch 2011; OECD 2014). Poleg tega dejavniki, kot so naraščajoči življenjski
stroški, vse večja prefinjenost finančnega trga in širjenje finančnih produktov
terporast odprtekreditnedružbe,odposameznikazahtevajo večjo odgovor-
nost na področju osebnih financ (OECD 2014). Zaradi vseh navedenih razlo-
gov je pomembno, da znanje za sprejemanje ustreznih finančnih odločitev
mladi prejemajo že zgodaj. Ker je šola prvo okolje, v katerem otroci spozna-
vajo zunanji svet, je smiselno, da so finančne vsebine vključene v učne načrte
(Terták 2022).
539