Page 539 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 539

Pomen finančnega izobraževanja v osnovni šoli: pregled finančnega znanja petošolcev


             Preglednica 1  Nadaljevanje s prejšnje strani
             Področje    CiljiPISA                              Učninačrti
             Finančni    Poznavanje in razumevanje finančnega okolja, kar  Spoznavanje okolja (. ra-
             zemljevid   med drugim vključuje:                  zred): »Učenci razumejo
                         (a) sposobnost identificiranja zaupanja vrednih virov  nekatere pasti potrošni-
                         finančnih informacij in nasvetov ter razlikovati trženje štva« (Ministrstvo za šol-
                         in oglase od resničnih ter uradnih informacij in izo-  stvo in šport in Zavod Re-
                         braževalnih sporočil;                  publike Slovenije za šolstvo
                         (b) pozornost na »lažne novice« na finančnem pod-  c, ).
                         ročju ali s finančnimi posledicami;     Družba (. razred): »Učenci
                         (c) ugotavljanje, kateri ponudniki so vredni zaupanja  spoznajo pomen kritič-
                         ter kateri izdelki in storitve so zaščiteni z uredbo ali  nega odnosa do potrošni-
                         zakoni o varstvu potrošnikov;          štva« (Ministrstvo za šol-
                         (d) določanje, koga vprašati za nasvet pri izbiri finanč- stvo in šport in Zavod Re-
                         nih produktov, razumeti, da so finančni nasveti lahko  publike Slovenije za šolstvo
                         pristranski, in vedeti, kam se obrniti za pomoč ali vo-  a, ).
                         denje v zvezi s finančnimi zadevami.

             v raziskavi PISA, poleg ciljev nižjih taksonomskih ravni, zajeti tudi cilji višjih
             taksonomskih ravni (tj. analiza, sinteza).

             Opredelitev raziskovalnega problema
             Več raziskav s področja finančne pismenosti je pokazalo, da večina ljudi nima
             zadostnega osnovnega znanja in spretnosti ter pravega odnosa, potrebnih
             za upravljanje osebnih financ (npr. OECD 2014; 2017; 2020a; European Com-
             mission Directorate-General for Communication, Ipsos European Public Affa-
             irs 2023). Zato je izboljšanje finančne pismenosti ljudi s finančnim izobraže-
             vanjem postalo pomembna politika držav (Holzmann 2010). Vlada je namreč
             zainteresirana za spodbujanje finančne pismenosti svojih državljanov, saj s
             tem posameznikom pomaga doseči finančno svobodo in stabilnost, kar na
             koncu prispeva k stabilnejšemu gospodarstvu (Yates 2019). Ekonomska var-
             nost družine in posledično tudi gospodarski razvoj družbe sta odvisna od
             dovolj informiranih in finančno izobraženih posameznikov, do katerih lahko
             pridemo le z razvijanjem njihove finančne pismenosti (Lovšin Kozina, Perčič
             in Koch 2011; OECD 2014). Poleg tega dejavniki, kot so naraščajoči življenjski
             stroški, vse večja prefinjenost finančnega trga in širjenje finančnih produktov
             terporast odprtekreditnedružbe,odposameznikazahtevajo večjo odgovor-
             nost na področju osebnih financ (OECD 2014). Zaradi vseh navedenih razlo-
             gov je pomembno, da znanje za sprejemanje ustreznih finančnih odločitev
             mladi prejemajo že zgodaj. Ker je šola prvo okolje, v katerem otroci spozna-
             vajo zunanji svet, je smiselno, da so finančne vsebine vključene v učne načrte
             (Terták 2022).
                                                                            539
   534   535   536   537   538   539   540   541   542   543   544