Page 546 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 546
Katarina Dolinar in Sanela Hudovernik
nosti učencev pomembna ne le za njihovo lastno finančno blaginjo, temveč
tudi za potencialni pozitiven vpliv, ki ga ima lahko ta na skupnost.
Finančne vsebine so v slovenskem osnovnošolskem izobraževanju v ve-
liki meri poučevane v 5. razredu v sklopu predmeta gospodinjstvo. Zato smo
se odločili, da preverimo finančno znanje med učenci 5. razreda. Skupno gle-
dano so rezultati pokazali, da je večina učencev dosegla srednjo stopnjo zna-
nja tako pri poznavanju osnovnih pojmov kot tudi pri reševanju finančnih
problemov.
Glede na to, da smo glede ciljev in konceptov pri oblikovanju nalog v ve-
čini sledili nalogam iz raziskave PISA, pri čemer smo prilagajali vsebino in
zahtevnost, lahko potrdimo, da so dobljeni rezultati skladni z rezultati razis-
kave PISA. V tej so v vseh letih izvedbe (OECD 2012; 2015; 2018) dokazali nizko
stopnjo finančne pismenosti ter nizke deleže tistih učencev, ki so dosegli vi-
soko stopnjo uspešnosti. Ravni finančne pismenosti, ocenjene z mednaro-
dnimi raziskavami (npr. PISA, OECD), kažejo, da je do zadovoljivih rezultatov
še dolga pot.
Učinkovite intervencije za izboljšanje finančne pismenosti je treba organi-
zirati na ravni šole, ko učenci začnejo upravljati z lastnim denarjem in spre-
jemati finančne odločitve (Iterbeke idr. 2020). Finančna pismenost bi morala
postati deluradnegašolskegaprogramavrazličnih razredih,pri čemerbi mo-
rala biti prilagojena starostni skupini in razvojni stopnji učencev. Marta Can-
nistrà idr. (2022) so pokazali, da je prvi korak pri finančnem opismenjevanju
posameznika obvezna vključitev finančnega izobraževanja v šolske učne na-
črte. Zgodnja izpostavljenost finančnemu izobraževanju pomembno vpliva
na finančno vedenje otrok in mladostnikov ter v še večji meri na finančno
znanje (Kaiser in Menkhoff 2020) in na doseganje pozitivnih ter trajnih učin-
kov v prihodnosti (Bernheim, Garrett in Maki 2001).
Nekatere finančne vsebine so v slovenskih učnih načrtih vključene. Kljub
temu pa se je izkazalo, da učenci kažejo le srednjo stopnjo finančnega znanja,
kar nakazuje potrebo po poglobljenem premisleku o načinih optimalne in-
tegracije finančnih vsebin. Vprašanje, kako optimalno vključiti finančne vse-
bine v učne načrte, zahteva celosten pristop in premišljeno načrtovanje. Pri
tem je treba upoštevati različne dejavnike, ki vplivajo na učinkovitost učenja
in razumevanje finančnih konceptov pri učencih. Poleg identifikacije ključnih
finančnih tem in konceptov bi bilo treba razviti ustrezne učne strategije ter
metodologije za njihovo učinkovito poučevanje. Predlagane so že bile raz-
lične učne metode za učinkovito poučevanje učencev o finančnih vsebinah
(npr. Gudmunson idr. 2015; Yu in Ba 2019; Zaini idr. 2022), vse pa izpostavljajo
pomen aktivnihinraznolikihučnih metod.
546