Page 541 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 541
Pomen finančnega izobraževanja v osnovni šoli: pregled finančnega znanja petošolcev
odprta vprašanja, ki so jih učenci podali brez zunanjih vplivov ali ponujenih
možnosti, smo kodirali, nato pa kategorizirali glede na njihov pomen. Te smo
nazadnje predstavili v preglednici, ki prikazuje frekvence in deleže.
Instrument
Test znanja smo oblikovali sami za namen pričujoče raziskave. Zajemal je
dva sklopa, in sicer je bilo v prvem sklopu šest zaprtih vprašanj izbirnega
tipa, vsako vprašanje pa je imelo en pravilen odgovor. Vsebina vprašanj je
bila vezana na poznavanje in razumevanje osnovnih finančnih pojmov ter se
je povezovala s cilji in standardi znanja iz učnega načrta predmeta gospo-
dinjstvo (za 5. razred) ter z gradniki finančne pismenosti, ki so bili določeni
v sklopu projekta NA-MA POTI⁴ (za drugo vzgojno-izobraževalno obdobje).
Drugi sklop je zajemal problemske situacije, in sicer skupno petih nalog: pri
prvi nalogi sta bili dve zaprti vprašanji izbirnega tipa ter eno odprto vpra-
šanje, ki zahteva kratek odgovor; druga in tretja naloga sta bili sestavljeni iz
po enega odprtega vprašanja, ki zahteva kratek odgovor, ter enega zaprtega
vprašanja izbirnega tipa; četrta in peta naloga sta bili sestavljeni iz zaprtih
vprašanjizbirnegatipa,in sicerjebilo pri četrti nalogi eno vprašanje,medtem
ko so bila pri peti nalogi tri. Za izdelavo nalog smo se zgledovali po primerih
nalog za preverjanje finančne pismenosti iz raziskave PISA 2012, ki je name-
njena 15-letnikom. Pri tem smo prilagajali vsebino in zahtevnost, da bi bolje
ustrezali ciljni populaciji. Poleg tega smo upoštevali tudi gradnike finančne
pismenosti, določene v projektu NAMA POTI.
Ustreznost testa znanja je bila sprva pregledana s strani strokovnjaka z raz-
iskovanega področja, nato pa smo jo v aprilu 2023 preverili še s pilotno razi-
skavo namanjši skupini učencev.Po izvedbi pilotneraziskavesmo test znanja
glede na povratne informacije in podatke ustrezno popravili, in sicer odstra-
nili in dodali vprašanja ter dodali manjkajoče informacije v posameznih na-
vodilih. S tem smo zagotovili in potrdili vsebinsko veljavnost. Objektivnost
testa znanja smo prvotno zagotovili z izbiro zaprtih vprašanj, v času zbira-
nja podatkov pa z enopomenskimi navodili ter neusmerjenim in nevodenim
zbiranjem podatkov. Pri obdelavi podatkov smo objektivnost zagotovili tudi
⁴ Projekt NA-MA POTI – NAravoslovje, MAtematika, Pismenost, Opolnomočenje, Tehnologija, In-
teraktivnost (2021). Cilj projekta je bil razviti in preizkusiti pedagoške pristope ter strategije oz.
prožne oblike učenja, ki bodo tudi z vključevanjem novih tehnologij pripomogle k celostnemu
in kontinuiranemu vertikalnemu razvoju naravoslovne, matematične ter drugih pismenosti (fi-
nančne, digitalne, medijske ...) otrok/učencev/dijakov od vrtcev do srednjih šol. V okviru pro-
jekta je deloval razvojni tim, ki je poleg gradnikov matematične pismenosti postavil tudi teo-
retične temelje razvijanja finančne pismenosti v šolskem prostoru.
541