Page 68 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 68

Jovita Pogorevc Merčnik in Tina Štemberger


                  poslovne sposobnosti, ko sme mladostnik v strokovnem centru ostati le, če
                  v to pisno privoli.
                    Za mlade, ki imajo izkušnjo bivanja v instituciji, se ugotavlja, da se pri osa-
                  mosvajanju soočajo s številnimi težavami in so prepoznani kot močno ran-
                  ljivi glede socialne izključenosti, so slabo opolnomočeni za soočanje z vi-
                  sokokonkurenčnim trgom dela, s stanovanjskim trgom, z nestabilnostjo in
                  s kompleksnostjo socialnih odnosov ter z zahtevami po oblikovanju identi-
                  tet pod vplivom izobraževalno-komunikacijske tehnologije in potrošništva,
                  na kar je pokazala mednarodna raziskava International Research Network on
                  Transition to Adulthood from Care (Pinkerton 2011). Zaradi tega ti mladi pri
                  vključevanju v socialno okolje po zaključenem bivanju v strokovnem centru
                  oz. v procesu osamosvajanja potrebujejo več pomoči in podpore kot njihovi
                  vrstniki, ki živijo pri starših.

                  Problematika vključevanja mladostnikov v socialno okolje
                  po zaključenem bivanju v strokovnem centru
                  Vključitev mladostnika v socialno okolje po zaključenem bivanju v instituciji
                  je lahko težavna, tudi zato, ker poteka v obdobju mladostništva. S to pro-
                  blematiko se od leta 1990 ukvarjajo mnoge evropske raziskave, ki preučujejo
                  mladostniški način življenja in ugotavljajo, da mladostniki dlje živijo s starši,
                  saj se podaljšuje njihovo izobraževanje, pojavlja se brezposelnost mladih,²
                  prihaja do poznejšega ustvarjanja družine (Groinig in Sting 2019). Mladi so
                  vse bolj odvisni od pritiskov drugih institucij (trg delovne sile, izobraževalni
                  sistem, sistem socialnega skrbstva,³ sistem socialnega zavarovanja, zdravja)
                  (Beck 1997 v Ule 2008). Tveganja pa se še posebej povečajo pri tistih, ki nimajo
                  ustrezne ekonomske in socialne podpore pri svojih družinah, so nezaposljivi
                  oz.jimgrozi dolgoročnanezaposljivost (Ule2012),zaradi česarjeosamosvaja-
                  nje postalo že samo po sebi relativno stresno obdobje (Radić Bursać in Jeđud
                  Borić 2013).
                    Zamladostnike,kiimajoizkušnjobivanjavinstituciji,velja,dajenjihovpro-
                  ces osamosvajanja tristopenjski, pri čemer poleg procesa razvoja lastnega
                  razmišljanja in vpliva sprememb, ki se dogajajo v družbi, tretjo stopnjo pred-
                  stavlja vstop v socialno okolje oz. izstop iz institucije (Malmberg in Trempala
                  1997 v Žižak, Koller-Trbovič in Jeđud 2005).
                    Povzamemo torej lahko, da je proces vključevanja mladostnikov v socialno
                  okolje po zaključenem bivanju v instituciji zahteven, še posebej v primerjavi z


                 ² Oz. gre za prekarne oblike zaposlovanja (Ule 2012).
                 ³ Zdaj imenovan organ socialnega varstva.


                  68
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73