Page 74 - Z vseživljenjskim učenjemdo družbe prihodnosti
P. 74

Metoda za in proti


                  vanje in poglabljanje znanja ter številna druga procesna znanja, npr. komu-
                  nikacijske veščine, informacijsko pismenost in delo z viri, sodelovanje (Vesel,
                  2003).
                    Glavni cilji metode so:

                     • analitična obravnava: spodbujanje učencev, da sistematično razmislijo
                       o prednostih (za) in slabostih (proti) določenega stališča, problema,
                       ideje ali odločitve;
                     • razvijanje kritičnega mišljenja: učenci se učijo kritično presojati argu-
                       mente in razumeti, kako lahko različni vidiki vplivajo na končno odlo-
                       čitev;
                     • razpravljanje: metoda spodbuja razpravo med udeleženci, kjer lahko iz-
                       razijo svojepoglede, argumentirajo svojestališčeinseučijo sprejemati
                       nasprotujoča si mnenja.


                    Postopek metode običajno vključuje naslednje korake:

                     • določitev teme ali problema: izberemo temo ali vprašanje, glede na ka-
                       tero bodo učenci razmišljali in argumentirali;
                     • razdelitev v skupini »za« in »proti«: učenci so razdeljeni v skupine in o
                       določeni temi razvijajo argumente za in proti;
                     • analiza in argumentacija: vsaka stran (za in proti) razvija argumente in
                       podpira lastna stališča;
                     • razprava in sinteza: po razvijanju argumentov se lahko izvede razprava
                       med skupinami ali posamezniki, kjer se primerja argumente in razpra-
                       vlja o njih.


                  Potek
                  Debata za in proti se začne z jasno napovedjo teme, ki bo predmet soočenja
                  argumentov. Nato sledi razdelitev na dve skupini: eno »za« (zagovorniška
                  skupina) in drugo »proti« (nasprotniška skupina). Ena skupina razpravlja o
                  argumentih v prid temi oz. trditvi, druga pa izraža pomisleke. Med pripravo
                  na razpravo sodelujoči raziskujejo vire, zbirajo in izberejo informacije. Vsaka
                  od skupin si pripravi argumente in protiargumente za svoje stališče. Stali-
                  šče podkrepijo z dejstvi, ki jih poznajo ali pa jih poiščejo v literaturi. Člani
                  skupin si lahko pomagajo tudi z metodo možganske nevihte. Predvidijo tudi
                  argumente druge skupine. Sledi razprava obeh skupin. Potek razprave je
                  po navadi vnaprej določen, člani obeh skupin izražajo svoja stališča po iz-
                  meničnem vrstnem redu. Najprej vsaka stran predstavi svoje poglede in ar-


                  74
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79