Page 79 - Z vseživljenjskim učenjemdo družbe prihodnosti
P. 79

Analiza ali refleksija izkušnje


             Didaktiki menijo, da so učinkovite igre vlog kratke, zato priporočajo, naj tra-
             jajo približno 15 minut. To omogoča preglednost in analizo neposredno po
             končani igri. Načeloma pa lahko trajajo tudi dlje časa, eno šolsko uro ali več,
             in se izvajajo po delih (Rupnik Vec, 2003).

             Analiza ali refleksija izkušnje
             Po izvedbi igre vlog je treba dovolj časa nameniti analizi oz. refleksiji, ki spod-
             budi razmišljanje o tem, kakšna nova znanja so bila usvojena. Pri tem gre za
             soočanje opažanj, interpretacij in doživljanj vseh udeležencev (Rupnik Vec,
             2003). Učitelj se z učenci pogovori o sami izvedbi igre vlog, o tem, kaj se je
             dogajalo v sami igri in z vsakim posameznikom. Učenci tako tudi predstavijo
             svoja občutja med izvedbo igre vlog. Svojo izvedbo reflektirajo s tem, da po-
             udarijo, kaj so naredili dobro in kaj bi lahko izpeljali bolje. Učitelj je pri tem
             posebej pomemben, saj vodi pogovor in učence spodbuja k reflektiranju. Pri
             tem učenci razvijajo kritično mišljenje.

             Teoretično uokvirjanje dogajanja oz. abstraktna konceptualizacija
             V tej fazi gre za izpeljavo splošnih sklepov in povezavo dogajanja v igri s te-
             orijo. Učenci primerjajo izkušnjo iz igre vlog s svojimi preteklimi izkušnjami,
             dogajanje interpretirajo na podlagi že obravnavanih pojmov, se opredelju-
             jejo ter skušajo tematiko igre vpeti v širši kontekst svojega znanja. Učitelj
             učencem postavi vprašanja, kot so: kaj lahko na podlagi te izkušnje sklepate
             za realno življenje, v čem se kaže podobnost igre in vaše izkušnje, kako bi
             način preizkusili v praksi itd. (Rupnik Vec, 2003).

             Načrtovanje aktivnosti oz. aktivno eksperimentiranje
             Zadnja faza je namenjena razmišljanju o uporabi pridobljenih spoznanj v re-
             alnosti. Učenci razmislijo, kaj so se naučili, in sicer ne samo v vlogi igralca ali
             opazovalca, ampak tudi v vlogi razpravljavca v fazi analize in abstraktne kon-
             ceptualizacije. Učitelj učence vpraša, kako bodo pridobljeno znanje uporabili
             v prihodnosti, v katerih situacijah in zakaj (Rupnik Vec, 2003).
               Scenarij igre vlog mora sloneti na odnosih, ki terjajo čustveno vključenost,
             saj udeleženci ne smejo ostati čustveno hladni. Za uspešno izvedbo igre vlog
             je pomembno tudi to, da se vsi udeleženci in učitelj med sabo poznajo, saj
             se morajo igralci počutiti sproščeno. Ogniti se je treba ozračju, v katerem bi
             se udeleženci počutili ogroženo, prestrašeno, prisiljeno (Ličen idr., 2015). Prav
             zato te metode ne uporabljamo v novi ali samo enkrat zbrani skupini, saj je v
             takšnih situacijah velika nevarnost, da se pojavijo občutki nelagodja, zaradi


                                                                            79
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84