Page 79 - Z vseživljenjskim učenjemdo družbe prihodnosti
P. 79
Analiza ali refleksija izkušnje
Didaktiki menijo, da so učinkovite igre vlog kratke, zato priporočajo, naj tra-
jajo približno 15 minut. To omogoča preglednost in analizo neposredno po
končani igri. Načeloma pa lahko trajajo tudi dlje časa, eno šolsko uro ali več,
in se izvajajo po delih (Rupnik Vec, 2003).
Analiza ali refleksija izkušnje
Po izvedbi igre vlog je treba dovolj časa nameniti analizi oz. refleksiji, ki spod-
budi razmišljanje o tem, kakšna nova znanja so bila usvojena. Pri tem gre za
soočanje opažanj, interpretacij in doživljanj vseh udeležencev (Rupnik Vec,
2003). Učitelj se z učenci pogovori o sami izvedbi igre vlog, o tem, kaj se je
dogajalo v sami igri in z vsakim posameznikom. Učenci tako tudi predstavijo
svoja občutja med izvedbo igre vlog. Svojo izvedbo reflektirajo s tem, da po-
udarijo, kaj so naredili dobro in kaj bi lahko izpeljali bolje. Učitelj je pri tem
posebej pomemben, saj vodi pogovor in učence spodbuja k reflektiranju. Pri
tem učenci razvijajo kritično mišljenje.
Teoretično uokvirjanje dogajanja oz. abstraktna konceptualizacija
V tej fazi gre za izpeljavo splošnih sklepov in povezavo dogajanja v igri s te-
orijo. Učenci primerjajo izkušnjo iz igre vlog s svojimi preteklimi izkušnjami,
dogajanje interpretirajo na podlagi že obravnavanih pojmov, se opredelju-
jejo ter skušajo tematiko igre vpeti v širši kontekst svojega znanja. Učitelj
učencem postavi vprašanja, kot so: kaj lahko na podlagi te izkušnje sklepate
za realno življenje, v čem se kaže podobnost igre in vaše izkušnje, kako bi
način preizkusili v praksi itd. (Rupnik Vec, 2003).
Načrtovanje aktivnosti oz. aktivno eksperimentiranje
Zadnja faza je namenjena razmišljanju o uporabi pridobljenih spoznanj v re-
alnosti. Učenci razmislijo, kaj so se naučili, in sicer ne samo v vlogi igralca ali
opazovalca, ampak tudi v vlogi razpravljavca v fazi analize in abstraktne kon-
ceptualizacije. Učitelj učence vpraša, kako bodo pridobljeno znanje uporabili
v prihodnosti, v katerih situacijah in zakaj (Rupnik Vec, 2003).
Scenarij igre vlog mora sloneti na odnosih, ki terjajo čustveno vključenost,
saj udeleženci ne smejo ostati čustveno hladni. Za uspešno izvedbo igre vlog
je pomembno tudi to, da se vsi udeleženci in učitelj med sabo poznajo, saj
se morajo igralci počutiti sproščeno. Ogniti se je treba ozračju, v katerem bi
se udeleženci počutili ogroženo, prestrašeno, prisiljeno (Ličen idr., 2015). Prav
zato te metode ne uporabljamo v novi ali samo enkrat zbrani skupini, saj je v
takšnih situacijah velika nevarnost, da se pojavijo občutki nelagodja, zaradi
79