Page 11 - Izštevanke, izštevalnice in preštevanke v pedagoškem procesu
P. 11
2
2 Razvoj glasbenih sposobnosti
Najbogatejši otrok je siromašen
brez glasbene vzgoje.
Evripid (v Klemše, 2008, str. 16)
Glasbeni razvoj je kompleksen proces z izrazitimi individualnimi razlikami
med posamezniki. Odvisen je od različnih dejavnikov, podobno kot razvoj
otrokovega mišljenja (Slosar, 1995a). Ko govorimo o razvoju glasbenih spo-
sobnosti, se nanašamo na razvoj osnovnih glasbenih sposobnosti, kot sta rit-
mični in melodični posluh, pa tudi razvoj višjih sposobnosti, kot so harmonski
posluh, analitično poslušanje in estetsko oblikovanje ter vrednotenje (Denac,
2012). Opisovanje splošnih stopenj otrokovega glasbenega razvoja po biolo-
ških starostnih obdobjih je izjemno težko. Določitev natančnega časa, kdaj se
pri otroku razvije posamezna glasbena sposobnost, je prav tako nemogoče,
zato teorije o razvoju stopenj in faz otrokovih glasbenih sposobnosti predsta-
vljajo zgolj okvir (Denac, 2012; Slosar, 1995a).
Glasbeni napredek otroka je odvisen tako od genetskih predispozicij kot
tudi od vpliva zvočnega okolja, zato se lahko otrokova prirojena nadarjenost
razvije ali zatre v odvisnosti od glasbeno spodbudnega okolja, pri čemer ge-
netika določa meje tega razvoja. Pomembno je, da otroci v zgodnjih letih
prejmejo bogate in raznolike zvočne dražljaje ter številne priložnosti za glas-
beno izražanje. Poleg genetike in okolja pa je pomembno tudi aktivno sode-
lovanje v otrokovih glasbenih dejavnostih, ki omogoča razvoj predispozicij v
dejanske glasbene sposobnosti, tako osnovne glasbene sposobnosti, kot sta
melodični in ritmični posluh, kot višje ravni sposobnosti, kot so harmonski
posluh, analitično poslušanje ter estetsko oblikovanje in vrednotenje (Denac,
2002; Sicherl-Kafol, 2001a; Welch, 1998).
11