Page 12 - Izštevanke, izštevalnice in preštevanke v pedagoškem procesu
P. 12
Razvoj glasbenih sposobnosti
Rosamund Shuter-Dyson in Clive Gabriel (1981) sta prikazala splošen
pregled glasbenega razvoja otrok od trenutka rojstva do dopolnjenega
sedemnajstega leta. Shematski opis otrokovega glasbenega razvoja (glej
preglednico 1) nakazuje, da se temeljne glasbene sposobnosti, kot sta ritmič-
na in melodična, izpopolnjujejo z rastjo otroka. Nato se razvijajo glasbene
sposobnosti višjega reda, vključno s harmonskim posluhom po devetem letu
starosti. Povprečno razviti otroci razvijejo sposobnosti razumevanja, vredno-
tenja glasbe ter izražanja v lastni produkciji ali reprodukciji. Temeljne glasbe-
ne sposobnosti se razvijajo v predšolskem in prvem vzgojno-izobraževalnem
obdobju, medtem ko se razvoj glasbenih sposobnosti višjega reda začne od
drugega izobraževalnega obdobja dalje, in sicer v četrtem ali petem razre-
du, ter se nadaljuje še na srednji stopnji šolanja. Po mnenju Slosarja (1995a,
str. 37) se pojavi nekakšna »glasbena zrelost« v obdobju med sedemnajstim
in osemnajstim letom starosti, zaradi česar se poudarja pomembnost pouka
glasbene umetnosti med otrokovim zorenjem za celostni glasbeni razvoj.
Preglednica 1 Pregled glasbenega razvoja (Shuter-Dyson in Gabriel, 1981, str. 159)
Starost v letih
0–1 Reakcije na zvok
1–2 Spontano ustvarjanje glasbe
2–3 Začetek produciranja pesmi, ki jih otrok sliši
3–4 Ustvarjanje splošnega načrta melodije
Razvoj absolutnega posluha, če se otrok uči igranja na instrument
4–5 Razlikovanje med višinami tonov in zmožnost reprodukcije preprostega ritmičnega vzorca s ploskanjem ali igranjem
na instrument
5–6 Razumevanje pojmov »glasneje«, »tiše«
Sposobnost ločevanja »enakega« od »različnega« v lažjem melodičnem ali ritmičnem vzorcu
6–7 Izboljšanje posluha pri petju
Boljše dojemanje tonalne kot atonalne glasbe
7–8 Zmožnost prepoznavanja konsonance1 v nasprotju z disonanco2
8–9 Izboljšanje izvajanja ritmičnih vzorcev
9–10 Izboljšanje ritmične percepcije3 in glasbenega spomina
Usvojitev dvodelne glasbene oblike
Občutek za kadence4
10–11 Oblikovanje občutka za večglasje (harmonijo)
12–17 Izboljšanje kognitivnega in čustvenega reagiranja na glasbo
Opombe: 1 Blagoglasno razmerje dveh ali več tonov. 2 Neblagoglasno razmerje dveh ali več
tonov. 3 Ritmično zaznavanje. 4 Zaporedje akordov, s katerimi se končuje glasbena misel,
skladba.
12