Page 13 - Izštevanke, izštevalnice in preštevanke v pedagoškem procesu
P. 13

Razvoj ritmičnega posluha

             2.1  Razvoj ritmičnega posluha
             Ritem po Platonovem pojmovanju predstavlja urejenost v gibanju skozi na-
             tančno sekvenco tonov in zvokov. V vsakdanjem življenju ta ritmična struktu-
             ra deluje kot temeljno načelo gibanja, ki oblikuje osnovo za raznoliko gibanje
             v hoji, dihanju, utripu srca, govoru, izmenjavi dneva in noči, premiku ure ter
             drugih kontekstih (Tomašić, 2003, str. 17). Pojem ritem Dalcroz (v Pesek, 1997,
             str. 126) uporablja kot sinonim za vzpostavljanje ravnotežja in razmerja valo-
             vanja med telesom, umom ter občutki, hkrati pa ureja odnos med zavednim
             in nezavednim gibanjem. Po njegovem mnenju ritem obstaja v kontekstu
             časa, prostora in gibanja, deluje pa med številnimi elementi gibanja. Različni
             avtorji (Denac, 2002; Mirković Radoš, 1983; Oblak, 2007; Tomašić, 2003; Voglar,
             1987) so mnenja, da ritem odpira vpogled v naravo pesmi in njen utrip, igra pa
             pomembno vlogo pri dojemanju glasbe otrok. Otroci pogosto izražajo svoj
             odziv na ritem preko plesa, saj jih ritmična struktura lahko pomirja, razvese-
             ljuje ali v njih spodbudi radoživost, brezskrbnost, energičnost, veselje … Ra-
             znovrstne ritmične značilnosti, od enakomernega in ponavljajočega se ritma
             do kompleksnih ritmičnih variacij, imajo moč privabiti otroke k poslušanju in
             uživanju v glasbi.
               Razvoj ritmičnega posluha predstavlja kompleksen in dinamičen proces, ki
             se odvija v različnih fazah človekovega spoznavno-čutnega razvoja. Ključna
             vloga ritmičnega posluha se nahaja v sposobnosti zaznavanja, razumevanja
             ter usklajevanja ritmičnih vzorcev znotraj zvočnega okolja. Številne nevropsi-
             hološke raziskave (Mirković Radoš, 1983; Motte-Haber, 1990; Shuter-Dyson in
             Gabriel, 1981) so razkrile, da se osnovne sposobnosti ritmičnega posluha zače-
             njajo razvijati že v zgodnjem otroštvu, s poudarkom na povezavi med slušnim
             zaznavanjem in gibalnimi spretnostmi. Med ključnimi dejavniki, ki vplivajo
             na razvoj ritmičnega posluha, je interakcija med genetskimi predispozicijami
             in spodbudami okolja, v katerem otrok odrašča. Poleg tega pa mnogi otroci
             svoj glasbeni potencial razvijejo šele v procesu sistematičnega in kontinui-
             ranega glasbenega pouka. Raziskovalci na področju psihologije glasbenega
             razvoja, kot sta Helmuit Moog (1976a) in Helga de la Motte-Haber (1990), so
             soglasni v tem, da se glasbene sposobnosti pri otrocih pojavijo pred drugimi
             sposobnostmi. Nekateri otroci sprva ne kažejo glasbenih sposobnosti, kar ne
             pomeni, da jih otrok, pri katerem jih nismo opazili, nujno nima. Razumeva-
             nje nevrobioloških mehanizmov, ki stojijo za obdelavo ritmičnih informacij
             v možganih, omogoča boljši vpogled v procese, ki so ključni za oblikovanje
             ritmičnega posluha (Motte-Haber, 1990). Ritem nedvomno spada med ključ-
             ne glasbene sposobnosti, saj je njegovo delovanje bistveno pri skoraj vsaki
             glasbeni dejavnosti (Voglar, 1987).


                                                                             13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18