Page 15 - Izštevanke, izštevalnice in preštevanke v pedagoškem procesu
P. 15

Razvoj melodičnega posluha

             preizkušajo zaznavanje ritma s ploskanjem ali z udarjanjem ob boben, vendar
             imajo težave s trajnimi razmerji in z razumevanjem ritma (Motte-Haber, 1990,
             str. 329). Med petim in šestim letom naj bi otroci začeli razumeti pojme glas-
             nost in tišina ter enakost in raznolikost v preprostih ritmičnih vzorcih. V tem
             starostnem obdobju naj bi že pravilno ponovili od tri do štiri udarce ritma,
             vendar naj bi imeli še vedno težave s taktovskimi dobami in tridelnim taktom.
             Razlikovanje med ritmičnimi elementi postaja boljše s starostjo, vendar otroci
             v petem in šestem letu še vedno težko prilagajajo gibe spremembam v ritmu
             (Moog, 1976a; Shuter-Dyson in Gabriel, 1981; Zadnik, 2005). Razvoj ritmičnih
             sposobnosti je povezan z dozorevanjem, pri čemer otroci ob vstopu v osnov-
             no šolo še nekaj časa izkazujejo zanimanje za glasbo predvsem z živahnimi
             ritmi, ki spodbujajo gibanje (Motte-Haber, 1990). Med šestim in devetim le-
             tom je ritmični razvoj hiter in intenziven. Začenja se razvoj glasbenih sposob-
             nosti višjega reda (Shuter-Dyson, 1999; Slosar, 1995a).
             V predšolskem obdobju, ko otroci razvijajo osnovne ritmične sposobnosti
             skozi interakcijo z zvočnim okoljem, je poudarjena vloga aktivnosti, kot so
             poslušanje glasbe, igranje na lastna in druga ritmična glasbila ter sodelova-
             nje v skupinskih glasbenih dejavnostih. Nadaljevanje ritmičnega razvoja v
             osnovnošolskem obdobju prinaša kompleksnejše izzive, povezane z razume-
             vanjem strukturiranega ritma in visoko stopnjo ritmične natančnosti. Pri razi-
             skavah na področju razvoja ritmičnega posluha si avtorji niso enotni. Nekate-
             ri dajejo, glede na to, da gibanje spremlja vsako otrokovo aktivnost, prednost
             ritmičnemu posluhu (Bentley, 1966; Révész, 2001), drugi melodiji, češ da ritem
             v otroških telesnih aktivnostih nima nič ali zelo malo skupnega z glasbenim
             ritmom in da se kvalitativno razlikujeta (Wing, 1971).

             2.2  Razvoj melodičnega posluha
             Raziskave o slušni zaznavi novorojenčkov (Mirković Radoš, 1983; Moog, 1976b;
             Shuter-Dyson in Gabriel, 1981) so potrdile, da imajo ti sposobnost zaznavanja
             zvoka takoj po rojstvu. Med strokovnjaki, kot so psihologi, avdiologi in dru-
             gi (Brackbill idr., 1966; Bench, 1969, v Slosar, 1995a) obstajajo različna mnenja
             glede učinkov različnih zvokov na novorojenčka. Vendar se strinjajo, da se
             novorojenčki bolje počutijo v prisotnosti zvokov kot v popolni tišini. Materin
             glas otrok prepozna pri približno štirinajstih tednih. Njeno petje mu je ljubše
             od drugih zvokov, saj mu to predstavlja komunikacijo z materjo. V tem času je
             dojenček že sposoben ugotoviti smer zvoka, kar dokazuje s pogledom proti
             zvočilu. Po šestem mesecu se začnejo pojavljati poskusi reprodukcije zuna-
             njih zvočnih vtisov: najprej z grobo imitacijo posameznih zlogov, ki ji sledita
             njihovo podvajanje in ponavljanje, v katerem opazimo že spremembe v višini


                                                                             15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20