Page 17 - Izštevanke, izštevalnice in preštevanke v pedagoškem procesu
P. 17

Razvoj melodičnega posluha

             prostorske predstave in ne obvladujejo harmonskih ter tonskih konceptov
             (Mirković Radoš, 1983). Po ugotovitvah različnih strokovnjakov (Shuter-Dy-
             son, 1999; Shuter-Dyson in Gabriel, 1981) naj bi otroci, stari med štiri in pet let,
             že imeli sposobnost razločevati tonske višine. Med petim in šestim letom naj
             bi otroci začeli razumeti pojma glasnost in tišina ter pojma enakost in razno-
             likost v preprostih tonalnih vzorcih. Tudi Slosar (1995a) ugotavlja podobno, in
             sicer da imajo tri- in štiriletni otroci še težave pri razlikovanju tonov po višini,
             pet- in šestletni pa takoj ugotovijo, ali sta dva tona enaka ali različna, dokler
             ne usvojijo pojma višje – nižje, pa smer gibanja intervala težje poimenujejo.
             Razvoj melodičnega posluha pri predšolskih otrocih predstavlja kompleksen
             proces, osredotočen na zmožnost zaznavanja, razumevanja in ustvarjanja
             melodičnih struktur. V tem obdobju se začenja oblikovanje osnovnih melo-
             dičnih veščin, ki so ključne za celovito glasbeno dojemanje. Otroci posto-
             poma razvijajo sposobnosti razlikovanja višin tonov, prepoznavanja melodij
             ter posnemanja melodičnih vzorcev. Hargreavesova (1986) raziskava razvoja
             spontanega petja govori o tem, da je v začetni fazi petje sestavljeno iz kratkih
             melodičnih fraz, brez fiksiranih tonskih višin v malih nenatančnih intervalih,
             ki se ponavljajo v nedogled. Melodičen in ritmičen obris motiva v grobem os-
             taja nespremenjen, spreminjajo se tonske višine. Tudi Moog (1976a) ugotavlja
             podobno, in sicer da se razvoj melodičnega posluha in občutka za tonaliteto
             odvija med šestim ter devetim letom starosti in predstavlja temelj za razvoj
             harmonskega posluha, ki se nadaljuje v desetem in enajstem letu, ko se razvi-
             ja sposobnost vertikalnega poslušanja.
               Če povzamemo najpomembnejše ugotovitve glasbenega razvoja v smis-
             lu razvoja osnovnih glasbenih sposobnosti, lahko opazimo, da razvoj melo-
             dičnega posluha napreduje od splošnega in nejasnega čutnega zaznavanja
             celote k postopnemu razumevanju posameznih delov, ki se kasneje umesti-
             jo na višji ravni. V procesu oblikovanja melodičnega posluha, ki predstavlja
             sposobnost posameznika, da prepozna, razume in interpretira melodične
             elemente glasbe, kot so tonalni vzorci, intervali med toni, melodične linije in
             harmonski odnosi, lahko opredelimo dve temeljni stopnji: prvo, kjer otrok za-
             zna in reproducira splošno obliko ter smer melodije, pri čemer še ne razlikuje
             višine posameznih tonov, ter drugo, kjer otrok prepozna in natančno repro-
             ducira intervale, ki tvorijo melodijo. Prehod med tema stopnjama je posledi-
             ca spoznavnega razvoja. Veliko avtorjev (Mirković Radoš, 1983; Moog, 1976a;
             Shuter-Dyson, 1999; Shuter-Dyson in Gabriel, 1981) meni, da je sposobnost
             analitičnega razlikovanja intervalov ključna za nadaljnji glasbeni napredek,
             kar se kaže v razvoju naprednejših glasbenih sposobnosti. Oblikovanje za-




                                                                             17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22