Page 15 - Učilnica za življenje
P. 15

Igre za izobraževanje o prilagajanju

                  podnebnim spremembam


                  Liliana Vižintin
                  Znanstveno-raziskovalno središče Koper
                  liliana.vizintin@zrs-kp.si


                  Koncept transformacijskega prilagajanja na podnebne spremembe z ekosis-
                  temskimi pristopi temelji na celostnem obravnavanju družbeno-ekoloških sis-
                  temov kot osnovi za zagotavljanje blaginje človeštva. Za uspešno in kakovo-
                  stno implementacijo teh ukrepov je potrebna angažiranost skupnosti. Glavne
                  ovire pri tem so povezane prav z znanjem, s kompetencami, z vedenjem in za-
                  vzetostjo posameznikov za proaktivno okoljsko delovanje. Eden od ciljev pod-
                  nebnega izobraževanja je zmanjševanje razhajanja med okoljsko ozaveščeno-
                  stjo in pripravljenostjo na ukrepanje, saj okoljskih težav ni mogoče rešiti brez
                  sprememb v načinu življenja. Uporaba iger v izobraževanju je razmeroma nov
                  pristop, ki ima pozitivne učinke pri motiviranju in spodbujanju aktivnega so-
                  delovanja. Prispevek obravnava primere izobraževalnih iger, ki so uporabne
                  za boljše razumevanje ukrepov za prilagajanje na podnebne spremembe. Po-
                  udarja primerne načine in prednosti vključevanja izobraževalnih iger v učne
                  procese. Učiteljem podaja pregled ključnih učnih pojmov in pričakovanih re-
                  zultatov, ki jih je mogoče doseči s premišljeno uporabo predlaganih inovativ-
                  nih izobraževalnih orodij.
                  Ključne besede: podnebno izobraževanje, ekosistemski pristopi v prilagajanju,
                  izobraževalna orodja
                          © 2024 Liliana Vižintin
                  https://doi.org/10.26493/978-961-293-403-3.15-31


             Uvod
             Prilagajanje na podnebne spremembe (angl. adaptation)poteka v naravnih
             in človeških sistemih. V teh je opredeljeno kot proces prilagajanja na dejan-
             sko ali pričakovano podnebje ter njegove učinke za blaženje škode ali izko-
             riščanje ugodnih priložnosti. Lahko je vnaprejšnje ali reaktivno ter tudi po-
             stopno in/ali transformacijsko. Najcelostnejše je prav transformacijsko prila-
             gajanje, pri katerem se spreminjajo temeljne lastnosti teh sistemov. Tudi pri-
             lagajanje naravnih sistemov lahko olajšamo s človeškimi posegi, čeprav to
             praviloma poteka avtonomno med ekološkimi in evolucijskimi procesi. Prila-
             gajanje ima ključno vlogo pri zmanjševanju izpostavljenosti (angl. exposure)
             podnebnim spremembam in s tem tudi ranljivosti (angl. vulnerability)ter pri
             krepitvi odpornosti (angl. resilience). Zadnja je opredeljena kot sposobnost


                  Dolenc,N.,in Cotič,N.(ur).(2024). Učilnica za življenje: vzgoja in izobraževanje
                  za trajnostni razvoj. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20