Page 15 - Učilnica za življenje
P. 15
Igre za izobraževanje o prilagajanju
podnebnim spremembam
Liliana Vižintin
Znanstveno-raziskovalno središče Koper
liliana.vizintin@zrs-kp.si
Koncept transformacijskega prilagajanja na podnebne spremembe z ekosis-
temskimi pristopi temelji na celostnem obravnavanju družbeno-ekoloških sis-
temov kot osnovi za zagotavljanje blaginje človeštva. Za uspešno in kakovo-
stno implementacijo teh ukrepov je potrebna angažiranost skupnosti. Glavne
ovire pri tem so povezane prav z znanjem, s kompetencami, z vedenjem in za-
vzetostjo posameznikov za proaktivno okoljsko delovanje. Eden od ciljev pod-
nebnega izobraževanja je zmanjševanje razhajanja med okoljsko ozaveščeno-
stjo in pripravljenostjo na ukrepanje, saj okoljskih težav ni mogoče rešiti brez
sprememb v načinu življenja. Uporaba iger v izobraževanju je razmeroma nov
pristop, ki ima pozitivne učinke pri motiviranju in spodbujanju aktivnega so-
delovanja. Prispevek obravnava primere izobraževalnih iger, ki so uporabne
za boljše razumevanje ukrepov za prilagajanje na podnebne spremembe. Po-
udarja primerne načine in prednosti vključevanja izobraževalnih iger v učne
procese. Učiteljem podaja pregled ključnih učnih pojmov in pričakovanih re-
zultatov, ki jih je mogoče doseči s premišljeno uporabo predlaganih inovativ-
nih izobraževalnih orodij.
Ključne besede: podnebno izobraževanje, ekosistemski pristopi v prilagajanju,
izobraževalna orodja
© 2024 Liliana Vižintin
https://doi.org/10.26493/978-961-293-403-3.15-31
Uvod
Prilagajanje na podnebne spremembe (angl. adaptation)poteka v naravnih
in človeških sistemih. V teh je opredeljeno kot proces prilagajanja na dejan-
sko ali pričakovano podnebje ter njegove učinke za blaženje škode ali izko-
riščanje ugodnih priložnosti. Lahko je vnaprejšnje ali reaktivno ter tudi po-
stopno in/ali transformacijsko. Najcelostnejše je prav transformacijsko prila-
gajanje, pri katerem se spreminjajo temeljne lastnosti teh sistemov. Tudi pri-
lagajanje naravnih sistemov lahko olajšamo s človeškimi posegi, čeprav to
praviloma poteka avtonomno med ekološkimi in evolucijskimi procesi. Prila-
gajanje ima ključno vlogo pri zmanjševanju izpostavljenosti (angl. exposure)
podnebnim spremembam in s tem tudi ranljivosti (angl. vulnerability)ter pri
krepitvi odpornosti (angl. resilience). Zadnja je opredeljena kot sposobnost
Dolenc,N.,in Cotič,N.(ur).(2024). Učilnica za življenje: vzgoja in izobraževanje
za trajnostni razvoj. Koper: Založba Univerze na Primorskem.