Page 122 - Učilnica za življenje
P. 122

Marina Volk in Mara Cotič


                  zvoj posameznikovih intelektualnih sposobnosti na področju logičnega skle-
                  panja, prostorskih predstav, analize, abstraktnega mišljenja ipd. (Akinmola,
                  2014), ki so podlaga za uspešno reševanje problemov. Podobno se tudi nara-
                  voslovna kompetenca nanaša na sposobnost uporabe pridobljenega znanja
                  in metodologije, med drugim opazovanja in eksperimentiranja, pri čemer je
                  poudarek na razumevanju sprememb, ki jih povzroča človekova dejavnost,
                  in odgovornosti posameznega državljana za te spremembe na podlagi lo-
                  gičnega sklepanja in kritičnega razmišljanja (Priporočilo Sveta z dne 22. maja
                  2018 o ključnih kompetencah za vseživljenjsko učenje (2018/C 189/01) 2018).
                  Z medpredmetnim povezovanjem matematike in naravoslovja v osnovni šoli
                  lahko pri učencih postopoma razvijamo tudi kompetence za trajnostnost, ki
                  jih Evropski okvir kompetenc za trajnostnost (v nadaljevanju GreenComp)
                  opredeli kot opolnomočenje učečih se, da ponotranjijo »vrednote trajno-
                  stnosti in sprejmejo kompleksne sisteme, da lahko ukrepajo za obnovo in
                  ohranjanje zdravja ekosistemov ter okrepitev pravičnosti ali zahtevajo tako
                  ukrepanje, s čimer se ustvarjajo zamišljanja za trajnostne prihodnosti«, pri
                  čemer je poudarek na tem, da jo začnejo otroci razvijati že v zgodnjem otro-
                  štvu(ZavodRepublikeSlovenijezašolstvo,2023,str.12),dabilahkokotodrasli
                  živeli v skladu z njo.

                  Medpredmetno povezovanje
                  Medpredmetni pristop poučevanja učencem omogoča pridobivanje znanja,
                  razvijanje socialnih spretnosti in učenja preko osmišljenih dejavnosti, ki pre-
                  čijo predmete (Drake in Burns, 2004). Pristop medpredmetnega povezova-
                  nja z dogovorjenim povezovalnim elementom oz. elementi poveže samo-
                  stojne predmete, ki uresničijo skupen, v naprej določen učni cilj (Pavlič Šker-
                  janc, 2010). Cilj povezovanja med predmeti je po Strmčniku (2003 v Blažič idr.,
                  2003) premagovanje meja med učnimi predmeti, »zavestno vzpostavljanje
                  zveze med sorodnimi učnimi vsebinami znotraj enega učnega predmeta ali
                  med več predmeti, da bi dosegli čim bolj enotne ali celostne izobraževalne
                  učinke, ki bi omogočali učencem nadpredmetno razumevanje sveta« (Blažič
                  idr.,2003, str.233).
                    Različni raziskovalci didaktičnega pristopa medpredmetnega poučevanja
                  (npr. Lake, 1994; Boix Mansilla in Dawes Duraising, 2007; Fogarty, 2009; Pavlič
                  Škerjanc, 2010) različno razdelijo povezave med predmeti, in sicer od najeno-
                  stavnejših povezav,ki sezgodijo znotrajenegapredmeta,do najzahtevnejših
                  povezav, t. i. nadpredmetnih, ki nimajo temeljev v posameznih disciplinah
                  (Volk, 2017), kot je npr. razvoj kompetenc za trajnostnost. Pri medpredme-
                  tnem poučevanju in učenju združimo informacije, podatke, tehnike, orodja,


                  122
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127