Page 125 - Učilnica za življenje
P. 125
Medpredmetno povezovanje matematike in naravoslovja v petem razredu
združi z ostalimi disciplinami v neke vrste celoletni medpredmetni projekt, ki
nima posebnega mesta na urniku.
Ob pregledu raziskav na temo medpredmetnega povezovanja matema-
tike z ostalimi šolskimi predmeti na ravni osnovne šole ugotavljamo, da so
največkrat obravnavane povezave matematike z naravoslovjem. Davison idr.
(1995) omenjene povezave utemeljijo s tem, da je veliko tem, ki so se zgodo-
vinsko gledano prekrivale in razvijale vzajemno. Avtorji nakažejo naslednje
vrste povezav matematike z naravoslovjem:
– specifična predmetna integracija – v to vrsto integracije vključimo (lo-
kalni) problem, o katerem se z učenci pogovorimo, učenci ga dodatno
raziščejo, podajo različne možne rešitve, kritično razmišljajo o njem ipd.
(npr., teme iz okoljske vzgoje rešujemo z matematičnimi strategijami
reševanja problemov);
– vsebinska integracija, v primerih, ko se cilji in vsebine obeh predmetov
prekrivajo (npr. učenje razmerij s pomočjo učne teme velikosti dinoza-
vrov ali razmerij pri zobnikih);
– integracija na ravni procesov – z izvajanjem eksperimentov in oblikova-
njem vprašanj, zbiranjem podatkov, analizo podatkov in s poročanjem
o rezultatih učenci izkusijo naravoslovne procese in uporabljajo mate-
matično znanje;
– metodološka integracija (eksperimentiranje in učenje iz napak);
– tematska integracija (npr. razlitje olja – pri matematiki je poudarek na
meritvah prostornine in površine, pri naravoslovju na obravnavi go-
stote tekočin, mešanju tekočin in okoljski škodi, ki jo povzroči razlitje).
Vedno večji poudarek se daje smiselnemu povezovanju matematike in na-
ravoslovja, saj to odraža način delovanja in interakcije teh disciplin v resnič-
nem svetu (Tytler idr., 2021). Povezava med matematiko in naravoslovjem je
ena najnaravnejših, saj matematiko v znanosti in naravoslovju uporabljamo
pri branju in ustvarjanju grafov, beleženju podatkov, z njeno pomočjo za-
znavamo vzorce in ponovljivost pojavov, prav tako pa nam naravoslovje po-
maga na konkreten način razlagati abstraktnost matematike (Park Rogers
idr., 2007). Vendar se je treba zavedati, da je za uspešno medpredmetno uče-
nje velikokrat pogoj obvladovanje veščin in znanj posameznih disciplin, in
šele ko jih učenec obvlada, jih lahko integrira z ostalimi predmetnimi pod-
ročji. To zagotovo velja za nekatere matematične vsebine, ki so kompleksne
že same po sebi in bi bile za učence še zahtevnejše, če bi bile povezane z
drugimi predmeti. Kot poudarijo Davison idr. (1995), so nekatere povezave
125