Page 126 - Učilnica za življenje
P. 126
Marina Volk in Mara Cotič
med predmeti zgolj površinske in ne prispevajo k poglobljenemu razumeva-
nju (npr., štetje paramecijev pod mikroskopom ni povezava naravoslovja in
matematike).
Medpredmetno poučevanje za razvoj kompetenc za trajnostnost
Pri medpredmetnem poučevanju in učenju ni poudarek na pomnjenju dej-
stev, temveč na obravnavi določene teme ali problema z vidika različnih
znanj. Na izobraževanje o trajnostnosti se gleda kot na transformativno uče-
nje, saj je njegov namen spremeniti človeka in družbeno ustanovo s celo-
stnim pristopom (Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 2023), predvsem z
vključevanjem interdisciplinarnega poučevanja in učenja z uporabo tradi-
cionalnih ter inovativnih učnih pristopov, vključno s praktičnim učenjem in
pristopom STEM (iz angl. science,technology,engineering&mathematics)(Eu-
ropean Council in Council of the European Union, 2022). Namen izobraževa-
nja o trajnostnosti je učečim se zagotoviti kompetence za trajnostnost, da
bi lahko razmislili o trajnostnosti in jo sprejeli v vsakdanjem življenju v vlogi
učečih se, potrošnikov ipd. (European Council in Council of the European
Union, 2022). Zavod Republike Slovenije za šolstvo (2023) opredeljuje sklop
kompetenc za trajnostnost z namenom vključitve v vzgojno-izobraževalne
programe, »da bi učeči se razvili znanje, spretnosti in odnose, ki spodbujajo
mišljenje, načrtovanje in delovanje z empatijo, odgovornostjo ter skrbjo za
naš planet in javno zdravje« (str. 2). Za dolgotrajne spremembe je potrebno
vseživljenjsko učenje, ki je v svojem bistvu disciplinarno povezano in v mno-
gih primerih »nadpredmetno«, če ga opredelimo z vidika povezovanja med
različnimi disciplinami.
Okvir GreenComp sestavlja 12 kompetenc, ki so razvrščene v štiri med-
sebojno povezana področja kompetenc, in sicer: (I.) poosebljanje vrednot
trajnostnosti, (II.) sprejemanje kompleksnosti v trajnostnosti, (III.) zamišljanje
trajnostnih prihodnosti in (IV.) ukrepanje za trajnostnost (Zavod Republike
Slovenije za šolstvo, 2023). Za potrebe obravnave problemov, povezanih z
matematiko, naravoslovjem in s tehniko, ter razvijanja kompetenc za trajno-
stnost smo si izbrali področje poosebljanja vrednot trajnostnosti in znotraj
tega razvijanje kompetenc za promoviranje narave, pri katerih je glavni pou-
darek na razvijanju empatije do planeta in izkazovanju skrbi za druge vrste
(Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 2023). Glede na opisnike v okviru Gre-
enComp smo videli možnost za razvijanje teh kompetenc preko vsebin in
ciljev pri naravoslovju in tehniki, ko se učenci učijo o ustreznem in odgovor-
nemodlaganjuodpadkov,opomenuskrbizavodo,prst,zrakteroposledicah
onesnaženosti le-teh, o pomenu raznolikosti živih bitij ter trajnostnosti ipd.
126