Page 126 - Učilnica za življenje
P. 126

Marina Volk in Mara Cotič


                  med predmeti zgolj površinske in ne prispevajo k poglobljenemu razumeva-
                  nju (npr., štetje paramecijev pod mikroskopom ni povezava naravoslovja in
                  matematike).

                  Medpredmetno poučevanje za razvoj kompetenc za trajnostnost
                  Pri medpredmetnem poučevanju in učenju ni poudarek na pomnjenju dej-
                  stev, temveč na obravnavi določene teme ali problema z vidika različnih
                  znanj. Na izobraževanje o trajnostnosti se gleda kot na transformativno uče-
                  nje, saj je njegov namen spremeniti človeka in družbeno ustanovo s celo-
                  stnim pristopom (Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 2023), predvsem z
                  vključevanjem interdisciplinarnega poučevanja in učenja z uporabo tradi-
                  cionalnih ter inovativnih učnih pristopov, vključno s praktičnim učenjem in
                  pristopom STEM (iz angl. science,technology,engineering&mathematics)(Eu-
                  ropean Council in Council of the European Union, 2022). Namen izobraževa-
                  nja o trajnostnosti je učečim se zagotoviti kompetence za trajnostnost, da
                  bi lahko razmislili o trajnostnosti in jo sprejeli v vsakdanjem življenju v vlogi
                  učečih se, potrošnikov ipd. (European Council in Council of the European
                  Union, 2022). Zavod Republike Slovenije za šolstvo (2023) opredeljuje sklop
                  kompetenc za trajnostnost z namenom vključitve v vzgojno-izobraževalne
                  programe, »da bi učeči se razvili znanje, spretnosti in odnose, ki spodbujajo
                  mišljenje, načrtovanje in delovanje z empatijo, odgovornostjo ter skrbjo za
                  naš planet in javno zdravje« (str. 2). Za dolgotrajne spremembe je potrebno
                  vseživljenjsko učenje, ki je v svojem bistvu disciplinarno povezano in v mno-
                  gih primerih »nadpredmetno«, če ga opredelimo z vidika povezovanja med
                  različnimi disciplinami.
                    Okvir GreenComp sestavlja 12 kompetenc, ki so razvrščene v štiri med-
                  sebojno povezana področja kompetenc, in sicer: (I.) poosebljanje vrednot
                  trajnostnosti, (II.) sprejemanje kompleksnosti v trajnostnosti, (III.) zamišljanje
                  trajnostnih prihodnosti in (IV.) ukrepanje za trajnostnost (Zavod Republike
                  Slovenije za šolstvo, 2023). Za potrebe obravnave problemov, povezanih z
                  matematiko, naravoslovjem in s tehniko, ter razvijanja kompetenc za trajno-
                  stnost smo si izbrali področje poosebljanja vrednot trajnostnosti in znotraj
                  tega razvijanje kompetenc za promoviranje narave, pri katerih je glavni pou-
                  darek na razvijanju empatije do planeta in izkazovanju skrbi za druge vrste
                  (Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 2023). Glede na opisnike v okviru Gre-
                  enComp smo videli možnost za razvijanje teh kompetenc preko vsebin in
                  ciljev pri naravoslovju in tehniki, ko se učenci učijo o ustreznem in odgovor-
                  nemodlaganjuodpadkov,opomenuskrbizavodo,prst,zrakteroposledicah
                  onesnaženosti le-teh, o pomenu raznolikosti živih bitij ter trajnostnosti ipd.


                  126
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131