Page 49 - Rok, Marija. 2015. Poti v zaposljivost. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 49
5.4 Rezultati in razprava
meznih zaposlitvenih kompetenc, izkazani skozi rezultate raziskav doma-
čih in tujih avtorjev:
Generične kompetence
Kompetence zaposljivosti so po mnenju nekaterih avtorjev predvsem gene-
rične kompetence (Weligamage, 2009), toda zanje najdemo po svetu zelo
različna poimenovanja (Tabela 7):
Tabela 7: Uporabljana terminologija za generične kompetence po državah.
Država Uporabljani termini 49
Velika Britanija core skills, key skills, common skills
Nova Zelandija essential skills
Avstralija key competencies, employability skills, generic skills
Singapur critical enabling skills
ZDA basic skills, necessary skills, workplace know-how
Nemčija key qualifications
Švica trans-disciplinary goals
Danska process independent qualifications
Francija transferable skills
Kanada employability skills
Vir: NCVER, 2003 (v Weligamage, 2009).
Čeprav se izredna raznolikost turističnega sektorja in njegovih podsek-
torjev odraža v priložnostih za delo na področju različnih spretnosti in
znanja, pa ILO (2001) poudarja spremembe v povpraševanju po kadrih z
večjim poudarkom na generičnih kompetencah. Vrednost teh kompetenc
je v njihovi prenosljivosti med različnimi delovnimi mesti in sektorji. De-
lojemalec s takimi atributi se na trgu dela lažje uveljavi in napreduje. Zato
se morajo študenti bolj posvetiti izpostavljanju svojih (eventualnih) kom-
petenc na področju komunikacijskih spretnosti, timskega dela, IT-znanj
in -spretnosti, reševanja problemov, sposobnosti dela pod pritiskom, sa-
moorganiziranju ipd.; Atkins (1999) posebej opozarja na pomen jezikov-
nih kompetenc in učinkovitega učenja; Weligamage pa med generičnimi
kompetencami poudarja učinkovito upravljanje s časom, upravljanje z raz-
ličnostjo, voditeljske sposobnosti in sposobnost ocene tveganj ter iskanja
alternativnih rešitev. Skratka, točne opredelitve, katere kompetence so ge-
nerične, se razlikujejo od avtorja do avtorja.
Dobljeni podatki iz pričujoče raziskave pa kažejo, da študenti razme-
roma neinventivno izpostavljajo svoje prednosti na področju generičnih
kompetenc. Analiza je pokazala, da bi – glede na predstavljene delovne iz-
meznih zaposlitvenih kompetenc, izkazani skozi rezultate raziskav doma-
čih in tujih avtorjev:
Generične kompetence
Kompetence zaposljivosti so po mnenju nekaterih avtorjev predvsem gene-
rične kompetence (Weligamage, 2009), toda zanje najdemo po svetu zelo
različna poimenovanja (Tabela 7):
Tabela 7: Uporabljana terminologija za generične kompetence po državah.
Država Uporabljani termini 49
Velika Britanija core skills, key skills, common skills
Nova Zelandija essential skills
Avstralija key competencies, employability skills, generic skills
Singapur critical enabling skills
ZDA basic skills, necessary skills, workplace know-how
Nemčija key qualifications
Švica trans-disciplinary goals
Danska process independent qualifications
Francija transferable skills
Kanada employability skills
Vir: NCVER, 2003 (v Weligamage, 2009).
Čeprav se izredna raznolikost turističnega sektorja in njegovih podsek-
torjev odraža v priložnostih za delo na področju različnih spretnosti in
znanja, pa ILO (2001) poudarja spremembe v povpraševanju po kadrih z
večjim poudarkom na generičnih kompetencah. Vrednost teh kompetenc
je v njihovi prenosljivosti med različnimi delovnimi mesti in sektorji. De-
lojemalec s takimi atributi se na trgu dela lažje uveljavi in napreduje. Zato
se morajo študenti bolj posvetiti izpostavljanju svojih (eventualnih) kom-
petenc na področju komunikacijskih spretnosti, timskega dela, IT-znanj
in -spretnosti, reševanja problemov, sposobnosti dela pod pritiskom, sa-
moorganiziranju ipd.; Atkins (1999) posebej opozarja na pomen jezikov-
nih kompetenc in učinkovitega učenja; Weligamage pa med generičnimi
kompetencami poudarja učinkovito upravljanje s časom, upravljanje z raz-
ličnostjo, voditeljske sposobnosti in sposobnost ocene tveganj ter iskanja
alternativnih rešitev. Skratka, točne opredelitve, katere kompetence so ge-
nerične, se razlikujejo od avtorja do avtorja.
Dobljeni podatki iz pričujoče raziskave pa kažejo, da študenti razme-
roma neinventivno izpostavljajo svoje prednosti na področju generičnih
kompetenc. Analiza je pokazala, da bi – glede na predstavljene delovne iz-