Page 34 - Kaluža, Vojko, in Štefan Bojnec. 2019. Človeški kapital, organizacijska klima in uspešnost poslovanja turističnih agencij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 34
liko pa sta prispevala kasnejša Nobelova nagrajenca Schultz in Becker. V
začetnih obdobjih uvajanja pojma človeški kapital v ekonomsko literatu-
ro lahko zasledimo veliko nelagodnosti, kritik in celo zavračanja na stra-
ni največjih ekonomskih avtoritet svojega časa, kot sta bila npr. Marshall
in Samuelson (Malačič 2001, 425).
Milost (2002) poudarja, da so za podjetja človeške zmožnosti goto-
vo najpomembnejše sredstvo; pogosto se namreč dogaja, da dve podjetji,
ki se ukvarjata z enako dejavnostjo in delujeta v enakem okolju, dosega-
ta zelo različne rezultate poslovanja. Razlogi za to so lahko sicer številni,
vendar pa je razlika največkrat posledica različnih delovnih sposobnosti
zaposlenih oz. različne kakovosti človeških zmožnosti.
V turistični dejavnosti je pomen človeškega kapitala odločilen za
34 ustvarjanje vrednosti za končnega potrošnika, pri čemer so ključni pogo-
ji zanj individualne sposobnosti in znanja delavcev, njihov odnos do dela
ter inovativnost. Ustvarjanje vrednosti oz. zagotavljanje konkurenčnosti
je tisto, kar loči zaposlene na tiste, ki predstavljajo človeški kapital, in tis-
te, ki ga ne predstavljajo, oz. določa vrednost posameznemu zaposlenemu.
S stališča intelektualnega kapitala vsi zaposleni za podjetje ne predstavlja-
jo enake vrednosti, zato morajo biti drugače nagrajeni, usmerjeni in vode-
ni (Nemec Rudež 2006).
Schultz je leta 1960 prvi opredelil človeški kapital (angl. human ca-
pital) in vlaganja v kakovost (izobraževanje, izpopolnjevanje in usposa-
bljanje), ki v veliki meri določajo bodočnost prebivalstva (Bevc 1991).
Kakovost človeškega dejavnika, izobraževanje in razvojno-raziskovalna
dejavnost bodo pripomogli k družbeno-ekonomskem razvoju le, če bodo
tesno povezani z okoljem in če bo ekonomski potencial (sposobnosti in
znanja) ustvarjen z izobraževanjem in razvojno-raziskovalno dejavnostjo.
Dva bistvena pogoja za učinkovito uporabo nekega razvojnega dejavni-
ka sta njegova kakovost in stopnja izkoriščenosti. Ljudje vlagajo v sebe z
izobraževanjem, izpopolnjevanjem, usposabljanjem in z drugimi dejav-
nostmi ne le zaradi trenutnega zadovoljstva, ampak tudi zaradi pričako-
vanih donosov (povečanega bodočega dohodka s povečanimi zaslužki)
teh naložb v prihodnosti ter drugih učinkov, ki jih ni mogoče izmeriti v
denarju.
Prevladujoča doktrina v vzgoji in izobraževanju ima danes središče
v teorijah o človeškem kapitalu. Te teorije, pa če so še tako polne ideolo-
ških predsodkov, prikazujejo zelo resnično težnjo sodobnega kapitalizma
po mobiliziranju čedalje številčnejših vednosti z njihovim dvojnim pog-
ledom na produkcijske dejavnike in trgovsko blago. Ekonomisti s človeš-
začetnih obdobjih uvajanja pojma človeški kapital v ekonomsko literatu-
ro lahko zasledimo veliko nelagodnosti, kritik in celo zavračanja na stra-
ni največjih ekonomskih avtoritet svojega časa, kot sta bila npr. Marshall
in Samuelson (Malačič 2001, 425).
Milost (2002) poudarja, da so za podjetja človeške zmožnosti goto-
vo najpomembnejše sredstvo; pogosto se namreč dogaja, da dve podjetji,
ki se ukvarjata z enako dejavnostjo in delujeta v enakem okolju, dosega-
ta zelo različne rezultate poslovanja. Razlogi za to so lahko sicer številni,
vendar pa je razlika največkrat posledica različnih delovnih sposobnosti
zaposlenih oz. različne kakovosti človeških zmožnosti.
V turistični dejavnosti je pomen človeškega kapitala odločilen za
34 ustvarjanje vrednosti za končnega potrošnika, pri čemer so ključni pogo-
ji zanj individualne sposobnosti in znanja delavcev, njihov odnos do dela
ter inovativnost. Ustvarjanje vrednosti oz. zagotavljanje konkurenčnosti
je tisto, kar loči zaposlene na tiste, ki predstavljajo človeški kapital, in tis-
te, ki ga ne predstavljajo, oz. določa vrednost posameznemu zaposlenemu.
S stališča intelektualnega kapitala vsi zaposleni za podjetje ne predstavlja-
jo enake vrednosti, zato morajo biti drugače nagrajeni, usmerjeni in vode-
ni (Nemec Rudež 2006).
Schultz je leta 1960 prvi opredelil človeški kapital (angl. human ca-
pital) in vlaganja v kakovost (izobraževanje, izpopolnjevanje in usposa-
bljanje), ki v veliki meri določajo bodočnost prebivalstva (Bevc 1991).
Kakovost človeškega dejavnika, izobraževanje in razvojno-raziskovalna
dejavnost bodo pripomogli k družbeno-ekonomskem razvoju le, če bodo
tesno povezani z okoljem in če bo ekonomski potencial (sposobnosti in
znanja) ustvarjen z izobraževanjem in razvojno-raziskovalno dejavnostjo.
Dva bistvena pogoja za učinkovito uporabo nekega razvojnega dejavni-
ka sta njegova kakovost in stopnja izkoriščenosti. Ljudje vlagajo v sebe z
izobraževanjem, izpopolnjevanjem, usposabljanjem in z drugimi dejav-
nostmi ne le zaradi trenutnega zadovoljstva, ampak tudi zaradi pričako-
vanih donosov (povečanega bodočega dohodka s povečanimi zaslužki)
teh naložb v prihodnosti ter drugih učinkov, ki jih ni mogoče izmeriti v
denarju.
Prevladujoča doktrina v vzgoji in izobraževanju ima danes središče
v teorijah o človeškem kapitalu. Te teorije, pa če so še tako polne ideolo-
ških predsodkov, prikazujejo zelo resnično težnjo sodobnega kapitalizma
po mobiliziranju čedalje številčnejših vednosti z njihovim dvojnim pog-
ledom na produkcijske dejavnike in trgovsko blago. Ekonomisti s človeš-