Page 45 - Sedmak, Gorazd, in Almir Peštek, ur. 2015. Strateški aspekti upravljanja turističkom destinacijom / Strateški aspekti upravljanja turistične destinacije. Sarajevo / Koper
P. 45
učevanja socialnega kapitala so raznovrstni, temu primerne pa so tudi
raznovrstne opredelitve. Številne definicije socialnega kapitala vodijo k
ugotovitvi, da ni mogoče jasno definirati socialnega kapitala. V znanstveni
literaturi se je uveljavil koncept, kjer so nujne sestavine socialnega kapitala
tri. To so zaupanje, članstvo v prostovoljnih organizacijah in
vzpostavljanje mrežnih povezav. Ta koncept izhaja iz Putnamove
opredelitve socialnega kapitala.
Namen raziskave je opredeliti socialni kapital turističnih asociacij v
Sloveniji ter ugotoviti vpliv socialnega kapitala na uspešnost teh asociacij.
Definicija indikatorjev socialnega kapitala
Med pomembnejšimi svetovnimi institucijami se je poleg OECD največ s
tematiko socialnega kapitala ukvarjala Svetovna banka (The World Bank).
Svetovna banka je razvila niz orodij, ki so uporabna za merjenje socialnega
kapitala in temeljijo na Putnamovem konceptu socialnega kapitala. Tako
so razvili dve skupini orodij za merjenje socialnega kapitala, in sicer
»Social Capital Assessment Tool« (SOCAT) in »Social Capital Integrated
Questionnaire« (SOCAP IQ). Glede na navedeno smo ocenili, da je za
merjenje socialnega kapitala od uveljavljenih inštrumentov najustreznejši
Putnamov instrument, skupaj z dopolnili, ki jih priporoča Svetovna banka.
Opredelili smo dimenzije socialnega kapitala, kot jih je na podlagi
Putnamovega instrumenta opredelila Svetovna banka kot indikatorje
socialnega kapitala2. Uporabili smo indikatorje, ki se nanašajo na obseg
socialnega kapitala (Putnam, 2000; Adam, 2009):
1. Skupine in omrežja
Učinkovitost, s katero skupine in omrežja izpolnjujejo svoje cilje, je
odvisna od mnogih vidikov teh skupin, tj. od njihove strukture, članstva in
načina njihovega delovanja. Ključne značilnosti formalnih skupin, ki smo
jih izmerili, vključujejo: gostoto članstva, raznolikost članstva, obseg
demokratičnega delovanja, obseg povezav do drugih skupin (Oh, Labianca
& Chung, 2006). Hackbert (2006) definira omrežje kot niz povezav, ki
omogočajo dostop do virov, ki članom omrežja služijo za njihovo
delovanje in razvoj.
2 Na podlagi ankete, ki smo jo izvedli med mentorji za izvajanje študijske prakse v
turizmu (Ivankovič, 2010) smo ugotovili, da je razumevanje socialnega kapitala med
posamezniki zelo različno. Odgovori, ki smo jih prejeli, niso dali oprijemljivih rezultatov,
saj so bili pogojeni z razumevanjem raziskovalne teme s strani posameznika.
43
raznovrstne opredelitve. Številne definicije socialnega kapitala vodijo k
ugotovitvi, da ni mogoče jasno definirati socialnega kapitala. V znanstveni
literaturi se je uveljavil koncept, kjer so nujne sestavine socialnega kapitala
tri. To so zaupanje, članstvo v prostovoljnih organizacijah in
vzpostavljanje mrežnih povezav. Ta koncept izhaja iz Putnamove
opredelitve socialnega kapitala.
Namen raziskave je opredeliti socialni kapital turističnih asociacij v
Sloveniji ter ugotoviti vpliv socialnega kapitala na uspešnost teh asociacij.
Definicija indikatorjev socialnega kapitala
Med pomembnejšimi svetovnimi institucijami se je poleg OECD največ s
tematiko socialnega kapitala ukvarjala Svetovna banka (The World Bank).
Svetovna banka je razvila niz orodij, ki so uporabna za merjenje socialnega
kapitala in temeljijo na Putnamovem konceptu socialnega kapitala. Tako
so razvili dve skupini orodij za merjenje socialnega kapitala, in sicer
»Social Capital Assessment Tool« (SOCAT) in »Social Capital Integrated
Questionnaire« (SOCAP IQ). Glede na navedeno smo ocenili, da je za
merjenje socialnega kapitala od uveljavljenih inštrumentov najustreznejši
Putnamov instrument, skupaj z dopolnili, ki jih priporoča Svetovna banka.
Opredelili smo dimenzije socialnega kapitala, kot jih je na podlagi
Putnamovega instrumenta opredelila Svetovna banka kot indikatorje
socialnega kapitala2. Uporabili smo indikatorje, ki se nanašajo na obseg
socialnega kapitala (Putnam, 2000; Adam, 2009):
1. Skupine in omrežja
Učinkovitost, s katero skupine in omrežja izpolnjujejo svoje cilje, je
odvisna od mnogih vidikov teh skupin, tj. od njihove strukture, članstva in
načina njihovega delovanja. Ključne značilnosti formalnih skupin, ki smo
jih izmerili, vključujejo: gostoto članstva, raznolikost članstva, obseg
demokratičnega delovanja, obseg povezav do drugih skupin (Oh, Labianca
& Chung, 2006). Hackbert (2006) definira omrežje kot niz povezav, ki
omogočajo dostop do virov, ki članom omrežja služijo za njihovo
delovanje in razvoj.
2 Na podlagi ankete, ki smo jo izvedli med mentorji za izvajanje študijske prakse v
turizmu (Ivankovič, 2010) smo ugotovili, da je razumevanje socialnega kapitala med
posamezniki zelo različno. Odgovori, ki smo jih prejeli, niso dali oprijemljivih rezultatov,
saj so bili pogojeni z razumevanjem raziskovalne teme s strani posameznika.
43