Page 114 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XV (2019), številka 29, ISSN 2590-9754
P. 114
študijski večeri

potrli«, se pravi, jim v otroštvu zmečkali testise, in tisti, ki so jim spolo-
vilo odrezali (5 Mz 23,2). Tako pohabljeni in pa invalidi so le varovanci,
nimajo pa pravice soodločanja. Že pri prerokih pa najdemo tudi druge
tone. Nanašajo se na tiste z odrezanim spolovilom.

In skopljenec naj ne govori: ’Suho drevo sem.’ Kajti tako govori Gos-
pod: Skopljencem, ki pazijo na moje sobote, izbirajo to, kar mi ugaja, in se
držijo moje zaveze, bom v svoji hiši in znotraj svojega obzidja dal roko in
ime, ki bo boljše od sinov in hčera. Dal jim bom večno ime, ki ne bo iztreb-
ljeno. (Iz 56,3–5)
To je tudi ideja Vodnikovih verzov »Ne sina, ne hčere po meni ne bo,
dovolj je spomina, me pesmi pojo.«
Evangelij po Mateju ima zbirno ime eunouchos; Jezus pravi:

Nekateri od evnuhov so se že iz materinega telesa rodili takšni, neka-
tere so skopili ljudje, nekateri pa so se sami skopili zaradi nebeškega kral­
jestva. Kdor more doumeti, naj doume. (Mt 19,12)
O prirojenih hibah je bilo že nekaj povedanega; v drugi skupini so
ljudje, ki so jim spolovilo pohabili v otroštvu ali odrezali kasneje, kar se
je tudi Judom lahko zgodilo v sovražnem okolju. Tretja skupina pa je ju-
dovstvu tuja. Samokastracija je v kultih bližnjevzhodnih religij vstop v
spolno svečeništvo z obredno orgijo; na čigar vrt padejo odrezani deli,
temu prinašajo srečo. Žrtvovalec pa je poveličan v svečeništvo. Za Jude
pa so to odurni tuji kulti, in tako tudi za Jezusa. V njegovi priliki pa gre
za samokastracijo iz asketskega zavračanja spolnosti. Tudi te Jezus ne
priporoča. Med cerkvenimi očeti je po tem najbolj znan Origen. Med
kasnejšimi krščanskimi sektami so najbolj znani ruski skopci, ki jih je
zatrla šele oktobrska revolucija. Blažja oblika odpovedi, duhovna sa-
mokastracija, je celibat. Tudi zanj velja: »Kdor more doumeti, naj do­
ume.« S stavkom o evnuhih Jezus zavrača sklepanje svojih učencev, ki so
Jezusovo polemiko s farizeji o ločitvi zakona razumeli kot nasvet zoper
poroko. Če že hočete biti enaki evnuhom, pač bodite. Morda pa ­boste
doumeli, kaj vam sporočam.

112
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119