Page 237 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, leto 12, zvezek 25 / Year 12, Issue 25, 2016
P. 237
Ilonka Pucihar, POMEN VKLJUÈEVANJA IMPROVIZACIJE V POUK KLAVIRJA

Ilonka Pucihar
Glasbena šola Vrhnika

POMEN VKLJUÈEVANJA IMPROVIZACIJE V POUK KLAVIRJA

Izvleèek
Ustvarjalnost je ena najpomembnejših èloveških dejavnosti, katere sadove lahko u ivamo tako v
najpreprostejših vsakdanjih stvareh kot v širokem spektru ustvarjalnih dose kov vse do vrhunskih
umetniških stvaritev in znanstvenih dognanj. Predvsem pa je ustvarjalnost povezana s kvaliteto
ivljenja, z blagostanjem. Z odkrivanjem obièajnih kognitivnih procesov v ustvarjalnosti so
raziskovalci ovrgli preprièanja o njeni mistièni dostopnosti le izjemno obdarjenim posameznikom
ter spodbudili narašèajoèe zavedanje, da je potrebno ustvarjalnost spodbujati, razvijati in negovati.
V glasbenem izobra evanju je vloga spodbujanja ustvarjalnosti v razvoju glasbenih sposobnosti in
ustvarjalnih strategij, ki uèencem omogoèajo uporabo in razširitev svojih glasbenih sposobnosti
tako v smeri izvajanja izvirnih, pomensko in estetsko bogatih izvajalskih nastopov, kot tudi
poslušanja in vrednotenja glasbe. Improvizacija je ob kompoziciji najbolj celovita
glasbenoustvarjalna dejavnost, pri kateri gre za spontano ustvarjanje novih in izvirnih glasbenih idej
skozi manipulacijo glasbenega materiala. S kvalitativno raziskavo, multiplo študija primera, smo
vrednotili in preverjali nov pristop rednega vkljuèevanja improvizacije v individualni pouk klavirja,
kot je predlagan v zbirki uèbenikov za uèenje klavirja Moj prijatelj klavir (Pucihar in Pucihar,
2010–2012).
Vzorec predstavlja štirinajst uèencev klavirja, ki so bili v šolskem letu 2013/2014 pouèevani z redno
in sistematièno vkljuèeno improvizacijo. V treh ciklih raziskave smo ugotavljali in vrednotili
povezave predlogov za improvizacije z uèenèevim glasbenoustvarjalnim mišljenjem, spontanostjo,
svobodo izra anja, pozornostjo, motivacijo; s tehniènimi in interpretativnimi sposobnostmi,
konceptualnim razumevanjem glasbe ter veseljem do nje in nazadnje z variiranjem nekaterih vešèin
improvizacije glede na starost, do ivljanjem posameznih predlogov za improvizacijo in interesom
uèencev za lastno glasbeno izra anje. Ugotovitve ka ejo pozitivne povezave improvizacije z
opazovanimi podroèji, hkrati pa se je improvizacija izkazala kot pomemben motivacijski dejavnik
za uèenje klavirja. To spodbuja k razmisleku o njenem veèjem in sistematiènem udejanjanju pri
pouku klavirja v javni glasbeni šoli.

Kljuène besede: ustvarjalnost, improvizacija, pouk klavirja, raziskava

Abstract
The Importance of Integrating Improvisation in Piano Lessons
Creativity is one of the most important human abilities, whose fruits can be enjoyed both in simple
everyday things as well as in a broad spectre of creative achievements, great masterpieces and
scientific findings. Moreover, creativity is connected with the quality of life, with the well-being.
The researches of cognitive processes overthrew the image of its mythic availability only to
extremely gifted individuals and raised the awareness that it needs to be encouraged, developed and
nurtured. The development of musical skills and creativity-inducing strategies, which enable the
students to use and expand their musical skills both in their own original, meaningful and
aesthetically rich performances and in listening and evaluating the music they hear, has a role in
stimulating creativity in music education. Besides composing, improvising is the most holistic
creative music activity, whose purpose is to spontaneously create new and original music ideas
through the manipulation of music material.
A qualitative research, a multiple case study, was used to evaluate and check a new approach to
regularly include improvisation into individual piano lessons, as suggested in the series of piano
books Moj prijatelj klavir (“My Friend, the Piano”, Pucihar and Pucihar 2010–2012). The sample
represents fourteen piano students, whose lessons included regular and systematic improvisation in
the school year 2013-2014. During three research cycles, the authors sought and evaluated

237
   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242