Page 241 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, leto 12, zvezek 25 / Year 12, Issue 25, 2016
P. 241
Ilonka Pucihar, POMEN VKLJUÈEVANJA IMPROVIZACIJE V POUK KLAVIRJA
podroèju uèenja klavirja na ni ji stopnji glasbenega izobra evanja raziskovala Baèlija
Sušiæ (2012) in ugotovila pozitivne vplive improvizacije na uèenèev splošni in glasbeni
razvoj, na njegovo inventivnost ter motivacijo. Bratico in Tervaniemi (2006) pa pravita,
da se al improvizacijske sposobnosti otrok pogosto izgubijo skozi formalno uèenje
inštrumenta.
Raziskava improvizacije pri pouku klavirja
Z raziskavo smo eleli preveriti in ovrednotiti nov pristop rednega vkljuèevanja
improvizacije, sistematièno integrirane v zbirki uèbenikov Moj Prijatelj klavir (v
nadaljevanju MPK), avtorjev Pucihar in Pucihar (2010 – 2012), v individualni pouk
klavirja in preveriti naèine spremljanja in vrednotenja vkljuèevanja improvizacije v uèni
proces. Predlogi za improvizacije se skozi uèbenik MPK 1 oziroma njegovo razlièico,
prirejeno za mlajše zaèetnike in razširjeno na dva dela, MPK 1A in 1B, postopno
nadgrajujejo in vodijo uèence od najpreprostejših tonskih slikanj razliènih èustvenih
izrazov ali pojavov iz okolja, ponavljanj in izmišljanj motivov, igranj vprašanj in
odgovorov do igranj improvizacij s spremljavo uèitelja po èrnih tipkah in v doloèeni
5-prstni poziciji; vse to v povezavi z obravnavano uèno snovjo v uèbenikih. V drugi
knjigi, MPK 2, uèenci improvizirajo v obravnavani lestvici vsakega poglavja in z
obravnavanimi ritmièno-melodiènimi elementi na uèiteljeve spremljave ter se uèijo
obvladovanja preprostih kadenc, ki jih vodijo do samostojnih improvizacij na doloèeno
kadenco. V tretji knjigi, MPK 3, nadaljujejo z improvizacijami na kadence v obravnavanih
lestvicah, pa tudi na dane ostinatne spremljave, ritmièno-melodiène motive in v razliènih
stilih.
Raziskovalna vprašanja
Izpostavili smo naslednja raziskovalna vprašanja:
RV 1: Kako se skozi dejavnosti improvizacije, predlagane v zbirki uèbenikov MPK,
odra a uèenèevo glasbenoustvarjalno mišljenje, spontanost, svoboda izra anja,
pozornost, motivacija?
RV 2: Kakšne so povezave v pouk integrirane improvizacije z uèenèevimi tehniènimi in
interpretativnimi sposobnostmi, konceptualnim razumevanjem glasbe ter veseljem do
nje?
RV 3: Kako vešèine improvizacije variirajo glede na starost?
RV 4: Kako uèenci do ivljajo posamezne predloge za improvizacijo v zbirki uèbenikov
MPK?
RV 5: Kako je redno in sistematièno vkljuèevanje improvizacije v pouk klavirja povezano
z interesom uèencev za lastno glasbeno izra anje?
241
podroèju uèenja klavirja na ni ji stopnji glasbenega izobra evanja raziskovala Baèlija
Sušiæ (2012) in ugotovila pozitivne vplive improvizacije na uèenèev splošni in glasbeni
razvoj, na njegovo inventivnost ter motivacijo. Bratico in Tervaniemi (2006) pa pravita,
da se al improvizacijske sposobnosti otrok pogosto izgubijo skozi formalno uèenje
inštrumenta.
Raziskava improvizacije pri pouku klavirja
Z raziskavo smo eleli preveriti in ovrednotiti nov pristop rednega vkljuèevanja
improvizacije, sistematièno integrirane v zbirki uèbenikov Moj Prijatelj klavir (v
nadaljevanju MPK), avtorjev Pucihar in Pucihar (2010 – 2012), v individualni pouk
klavirja in preveriti naèine spremljanja in vrednotenja vkljuèevanja improvizacije v uèni
proces. Predlogi za improvizacije se skozi uèbenik MPK 1 oziroma njegovo razlièico,
prirejeno za mlajše zaèetnike in razširjeno na dva dela, MPK 1A in 1B, postopno
nadgrajujejo in vodijo uèence od najpreprostejših tonskih slikanj razliènih èustvenih
izrazov ali pojavov iz okolja, ponavljanj in izmišljanj motivov, igranj vprašanj in
odgovorov do igranj improvizacij s spremljavo uèitelja po èrnih tipkah in v doloèeni
5-prstni poziciji; vse to v povezavi z obravnavano uèno snovjo v uèbenikih. V drugi
knjigi, MPK 2, uèenci improvizirajo v obravnavani lestvici vsakega poglavja in z
obravnavanimi ritmièno-melodiènimi elementi na uèiteljeve spremljave ter se uèijo
obvladovanja preprostih kadenc, ki jih vodijo do samostojnih improvizacij na doloèeno
kadenco. V tretji knjigi, MPK 3, nadaljujejo z improvizacijami na kadence v obravnavanih
lestvicah, pa tudi na dane ostinatne spremljave, ritmièno-melodiène motive in v razliènih
stilih.
Raziskovalna vprašanja
Izpostavili smo naslednja raziskovalna vprašanja:
RV 1: Kako se skozi dejavnosti improvizacije, predlagane v zbirki uèbenikov MPK,
odra a uèenèevo glasbenoustvarjalno mišljenje, spontanost, svoboda izra anja,
pozornost, motivacija?
RV 2: Kakšne so povezave v pouk integrirane improvizacije z uèenèevimi tehniènimi in
interpretativnimi sposobnostmi, konceptualnim razumevanjem glasbe ter veseljem do
nje?
RV 3: Kako vešèine improvizacije variirajo glede na starost?
RV 4: Kako uèenci do ivljajo posamezne predloge za improvizacijo v zbirki uèbenikov
MPK?
RV 5: Kako je redno in sistematièno vkljuèevanje improvizacije v pouk klavirja povezano
z interesom uèencev za lastno glasbeno izra anje?
241