Page 12 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo, letnik 16, zvezek 32 ◆ The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, year 16, issue 32
P. 12
sbenopedagoški zbornik ◆ letnik 16 ◆ številka 32 ue of the experience, according to teachers, is the acquisition of a proven model of alter-
native teaching.
Key words: instrument teacher, music school, distance learning, ICT competencies
Informacijsko-komunikacijska tehnologija (v nadaljevanju IKT) predstavl-
ja pomemben del sodobnega poučevanja, IKT-kompetence pa sestavni del
sodobnih pedagoških kompetenc. Tudi v glasbenem šolstvu se IKT čedalje
bolj uveljavlja in razvija ter nudi dragoceno podporo tradicionalnim načinom
poučevanja. Pri poučevanju na daljavo pa postane orodje, brez katerega učni
proces ni izvedljiv. Izredne razmere zaradi prepovedi medosebnih srečanj ob
epidemiji COVID-19 so prisilile glasbene šole, da so v izjemno kratkem času
vzpostavile inovativna učna okolja za poučevanje na daljavo, ki so temeljila na
uporabi digitalnih didaktičnih orodij. S pomočjo IKT se je poučevanje v zelo
kratkem času preselilo iz razredov na digitalne platforme, kjer so se oblikova-
li številni modeli spletnih učilnic. To nas je spodbudilo k raziskavi, v kateri
smo želeli preveriti, kako so se s tem izzivom spoprijeli učitelji individualne-
ga pouka v slovenskih glasbenih šolah. V prispevku bomo najprej opredelili
IKT-kompetence kot temeljni teoretični koncept naše raziskave, konkretizirali
vlogo IKT-kompetenc pri poučevanju glasbe, opredelili poučevanje na daljavo
in predstavili raziskave o poučevanju glasbe na daljavo ter aktualne raziskave o
poučevanju v času epidemije COVID-19. Poglavitna pozornost našega prispe-
vka je namenjena empiričnemu delu, v katerem smo želeli preveriti, na katere
načine in kako uspešno so se učitelji slovenskih nižjih glasbenih šol spoprijeli z
izzivom poučevanja na daljavo in uporabo IKT.
opredelitev ikt-kompetenc
Kot je bila črkovna pismenost v 19. stoletju ključnega pomena za posameznika,
tako obravnavamo danes pomen digitalne pismenosti, ki omogoča dostopanje
do digitalnih medijev in jo razumemo kot kritično uporabo IKT. Kot ključ-
no kompetenco človeka v 21. stoletju jo najdemo zapisano v poročilu eksper-
tne skupine Evropske komisije (OECD/DeSeCo 2002, po Ivšek, 2005). Kasne-
je je definirana kot možnost sledenja, organizacije, razumevanja, evalvacije in
ustvarjalne rabe informacijske digitalne tehnologije (E-safety Support, 2013),
mnogi avtorji (npr. Shin, 2015) pa jo opisujejo kot zmožnost iskanja in pridobi-
tve informacije, kritičen pregled in izbor primernih digitalnih sredstev ter vse-
bin, etično in varno uporabo le-teh ter sodelovanje z drugimi.
Slovenija je ena izmed evropskih držav, ki že od leta 1993 načrtno namen-
jajo sredstva za razvoj kompetenc učiteljev in učencev na področju IKT, pa
vendar rezultati evropske raziskave IKT v izobraževanju 2017/2018, MENT-
EP (Mentoring Technology Enchanced Pedagogy, slov. sistemska podpora digi-
12
native teaching.
Key words: instrument teacher, music school, distance learning, ICT competencies
Informacijsko-komunikacijska tehnologija (v nadaljevanju IKT) predstavl-
ja pomemben del sodobnega poučevanja, IKT-kompetence pa sestavni del
sodobnih pedagoških kompetenc. Tudi v glasbenem šolstvu se IKT čedalje
bolj uveljavlja in razvija ter nudi dragoceno podporo tradicionalnim načinom
poučevanja. Pri poučevanju na daljavo pa postane orodje, brez katerega učni
proces ni izvedljiv. Izredne razmere zaradi prepovedi medosebnih srečanj ob
epidemiji COVID-19 so prisilile glasbene šole, da so v izjemno kratkem času
vzpostavile inovativna učna okolja za poučevanje na daljavo, ki so temeljila na
uporabi digitalnih didaktičnih orodij. S pomočjo IKT se je poučevanje v zelo
kratkem času preselilo iz razredov na digitalne platforme, kjer so se oblikova-
li številni modeli spletnih učilnic. To nas je spodbudilo k raziskavi, v kateri
smo želeli preveriti, kako so se s tem izzivom spoprijeli učitelji individualne-
ga pouka v slovenskih glasbenih šolah. V prispevku bomo najprej opredelili
IKT-kompetence kot temeljni teoretični koncept naše raziskave, konkretizirali
vlogo IKT-kompetenc pri poučevanju glasbe, opredelili poučevanje na daljavo
in predstavili raziskave o poučevanju glasbe na daljavo ter aktualne raziskave o
poučevanju v času epidemije COVID-19. Poglavitna pozornost našega prispe-
vka je namenjena empiričnemu delu, v katerem smo želeli preveriti, na katere
načine in kako uspešno so se učitelji slovenskih nižjih glasbenih šol spoprijeli z
izzivom poučevanja na daljavo in uporabo IKT.
opredelitev ikt-kompetenc
Kot je bila črkovna pismenost v 19. stoletju ključnega pomena za posameznika,
tako obravnavamo danes pomen digitalne pismenosti, ki omogoča dostopanje
do digitalnih medijev in jo razumemo kot kritično uporabo IKT. Kot ključ-
no kompetenco človeka v 21. stoletju jo najdemo zapisano v poročilu eksper-
tne skupine Evropske komisije (OECD/DeSeCo 2002, po Ivšek, 2005). Kasne-
je je definirana kot možnost sledenja, organizacije, razumevanja, evalvacije in
ustvarjalne rabe informacijske digitalne tehnologije (E-safety Support, 2013),
mnogi avtorji (npr. Shin, 2015) pa jo opisujejo kot zmožnost iskanja in pridobi-
tve informacije, kritičen pregled in izbor primernih digitalnih sredstev ter vse-
bin, etično in varno uporabo le-teh ter sodelovanje z drugimi.
Slovenija je ena izmed evropskih držav, ki že od leta 1993 načrtno namen-
jajo sredstva za razvoj kompetenc učiteljev in učencev na področju IKT, pa
vendar rezultati evropske raziskave IKT v izobraževanju 2017/2018, MENT-
EP (Mentoring Technology Enchanced Pedagogy, slov. sistemska podpora digi-
12